Tesla-killer BYD voert de aanval op Tesla op — en bouwt populair hybridemodel in Turkije

De BYD Seal U DM-i wordt binnenkort in Turkije gemaakt. (Foto: Getty & ANP)

In dit artikel

De feiten: BYD zet in op hybrides in Europa

Bron: Jato, BYD, Reuters, Autoblog, Businessinsider

BYD gaat zijn Seal U DM-i, het bestverkochte plug-inhybridemodel van Europa tot en met september, produceren in Turkije. Daarmee vergroot het bedrijf de druk op Europese rivalen zoals Volkswagen.

Daarnaast overweegt BYD volgens Reuters Spanje als belangrijkste kandidaat voor een derde fabriek om de Europese markt te bedienen.

BYD zet stevig door in Europa: in juli gingen er bijna 9.700 auto’s op kenteken, ruim drie keer zoveel als een jaar eerder. Het marktaandeel van de Chinezen sprong daarmee naar 1,1 procent. Tesla zakte juist weg, van ruim 11.000 naar 6.600 stuks, en duikelde terug naar 0,7 procent marktaandeel.

Wereldwijd had BYD Tesla eerder dit jaar al ingehaald, terwijl Tesla last heeft van dalende vraag en de omstreden rol van topman Elon Musk bij president Trump.

Het automerk verkocht in april voor het eerst meer auto’s in Europa dan Tesla: zo’n 7.200 – 169 procent meer dan een jaar eerder. De Tesla-verkoop daalde met 49 procent naar 7.165 auto’s. Elon Musk zet ondertussen in op een goedkopere versie van de Model Y om het merk uit het slop te trekken.

Hybrides

Eerder werd bekend dat BYD ook in Europa plug-in-hybrides gaat produceren, auto’s met zowel een brandstofmotor als elektromotor.

Het was destijds nog onduidelijk om welke fabriek het zou gaan, maar inmiddels is de keuze gevallen op Turkije en niet Hongarije.

Aanvankelijk zou BYD in Europa uitsluitend volledig elektrische modellen bouwen, maar na een verkoopdip in 2024 koos het concern voor een breder aanbod.

Die keuze werd gemaakt omdat de verkoop van Chinese elektrische auto’s eerder kelderde, nadat de Europese Commissie vorig jaar juli heffingen tot wel 37,6 procent invoerde.

De situatie is inmiddels rooskleuriger voor BYD. 

Het Chinese automerk investeert 5 miljard euro in twee nieuwe fabrieken. In Hongarije begint de productie in oktober 2025. De fabriek in Turkije volgt in maart 2026.

Viktor Orbán verwelkomt China

De Hongaarse premier Viktor Orbán is sleutelfiguur in de deal. Hij grijpt de mogelijkheid aan om weer eens de confrontatie met de Europese Unie te zoeken.

‘Hierbij wil ik benadrukken dat we ons altijd hebben verzet tegen EU-heffingen tegen China. Ook wij roepen de EU op deze belastingen op te heffen. Wij zijn ervan overtuigd dat de toekomst van Europa niet ligt in confrontatie, maar in samenwerking.’

Het Chinese automerk heeft zo veel vertrouwen in Orbán, dat het een Europees Centrum in Hongarije gaat bouwen waarmee 2.000 banen worden gecreëerd. Daarnaast verwacht BYD dat de autofabriek in het Hongaarse Szeged tot 10.000 banen in de regio oplevert.

Het Europees centrum wordt gebruikt voor verkoop- en aftersalesservice, voor tests en voor de ontwikkeling van lokaal aangepaste versies van de modellen van het bedrijf. Zo fungeert Hongarije als uitvalsbasis voor BYD op de Europese markt.

Wie zegt wat over BYD?

Bron: Regering Viktor Orbán, Automotive News Europe, Financial Times
  • ‘Deze overeenkomst met de BYD-fabriek betekent dat de auto’s van de toekomst ook in Hongarije zullen worden geproduceerd,’ zegt de Hongaarse premier Viktor Orbán in een persbericht.
  • Orbán: ‘Nieuwe technologieën, nieuwe klantbehoeften en nieuwe fabrikanten zijn opgekomen, en wij Hongaren willen niet buitenspel staan in dit nieuwe tijdperk. De Hongaarse industrie moet betrokken zijn bij elektromobiliteit.’
  • ‘Wanneer we in Europa bouwen, staan we dichter bij de klanten, bieden we snellere leveringen en mensen zullen ons meer vertrouwen’, zei Wang Chuanfu, bestuursvoorzitter van BYD, eerder tegen de website Automotive News Europe. ‘Ons doel is om een Europees bedrijf te worden, en niet een Chinees bedrijf dat zaken doet in Europa.’
  • De EU onderzoekt of de BYD-fabrieken in Hongarije worden gebouwd met Chinese staatssteun. De Hongaarse minister János Bóka (Europese Zaken) reageerde in de Britse krant Financial Times: ‘Het is niet verrassend – en algemeen bekend – dat elke investering in Hongarije al snel op de radar van de Europese Commissie verschijnt, en dat de Commissie elke staatssteunbeslissing in Hongarije met extra aandacht volgt.’
  • Als het aan de vereniging van Europese autofabrikanten ACEA ligt, moet Europa meer doen om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen. ‘Dit is niet alleen ver onder het niveau waar het op dit punt in de transitie zou moeten zijn, maar het aandeel is ook ongelijk verdeeld over de lidstaten’, zegt directeur-generaal Sigrid de Vries. Als het aan haar ligt, moet Europa onder andere zorgen voor lagere oplaadtarieven en meer openbare laadpalen.

EW’s visie: BYD is niet te stoppen, angst Europese automakers wordt werkelijkheid

Door: Robert Smid, redacteur Automotive

De verplaatsing van de productie naar Hongarije en Turkije is een sterk signaal: BYD is niet te stoppen. Importtarieven of niet, de ultieme angst van Europese automakers wordt werkelijkheid.

BYD gaat in Europa produceren – en wel in de achtertuin van de Duitse merken én Brussel: Hongarije, en zelfs in Turkije. Het Chinese automerk heeft bovendien uitstekend door wat de Europese consument wil: een hybride auto.

En als de elektrificatie in Europa dan toch doorzet, heeft BYD al een arsenaal aan in Hongarije gebouwde elektrische modellen klaarstaan.

BYD gaat Tesla voorbij

Eerder werd duidelijk dat BYD sneller groeit dan analisten hadden voorzien. Sommige analisten voorspellen nu dat het merk in vijf jaar de grootste autobouwer ter wereld is.

In de eerste drie maanden van dit jaar verkocht BYD wereldwijd al ruim 986.000 auto’s: 58 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarvan waren er zo’n 416.000 volledig elektrisch, de rest hybrides.

Tesla’s zwakke prestaties in Europa en China bieden BYD een uitgelezen kans om de elektrische-autokoper voor zich te winnen.

Zolang de Europese automobilist blijft twijfelen tussen stekker en tankdop, biedt BYD een tussenoplossing: de Seal U DM-i, een plug-in-hybride variant van het elektrische model.

Hongarije omarmt China, tot ergernis van Brussel

Met de snelle opmars van BYD in Europa zijn ook geopolitieke belangen gemoeid. Met de huisvesting van het merk benadrukt premier Viktor Orbán dat de Europese Commissie moet afzien van importheffingen op Chinese elektrische auto’s.

Terwijl de Verenigde Staten juist minder met China te maken willen hebben, is Hongarije voor het Aziatische land uitgegroeid tot een belangrijke handels- en investeringspartner. Dit in contrast met andere EU-landen, die juist proberen hun afhankelijkheid van de op één na grootste economie ter wereld te verkleinen.

Naast handelsbelangen, heeft Orbán nog een groot belang bij het hoofdkwartier van BYD: werkgelegenheid. De fabriek en het Europees Centrum zijn goed voor 12.000 banen.

EU-onderzoek naar BYD niet gunstig voor Orbán

Eerder meldde de Britse krant Financial Times dat de EU onderzoekt of de BYD-fabriek in Hongarije is gefinancierd met Chinese staatssteun – precies het type concurrentievervalsing waarom de heffingen zijn ingevoerd.

Orbán wil uiteraard van dat onderzoek af en vindt dat de de EU de Hongaren oneerlijk scherp in de gaten houdt.

BYD een strategische speler in Europa

Voor Europese automakers is de aanwezigheid van BYD in de achtertuin slecht nieuws. Veel Duitse merken hebben al fabrieken in Hongarije, waar ze goedkoper dan in die Heimat motoren en versnellingsbakken kunnen bouwen.

Doordat BYD nu ook de importbelastingen vanuit China omzeilt, kunnen de Europese autobouwers zich niet langer achter die muur verschuilen. BYD is niet langer alleen een Chinese uitdager, maar ook een strategische speler in Europa.

Turkije, Recep Tayyip Erdoğan en BYD

Naast Orbán kondigde President Recep Tayyip Erdoğan in 2024 aan dat Turkije een stimuleringspakket van 4,6 miljard euro lanceert om de jaarlijkse productie van elektrische auto’s op te voeren tot één miljoen. BYD is in zijn plannen een belangrijke speler.

‘We voeren een stimuleringspakket van 4,6 miljard euro in om onze jaarlijkse productiecapaciteit tot minstens één miljoen voertuigen te vergroten,’ zei Erdoğan eerder tegen Reuters.

Hij voegde eraan toe dat de regering daarnaast nog eens 27,5 miljard euro aan steun voor andere hightechsectoren zal vrijmaken. Volgens Erdoğan heeft Turkije met de komst van BYD’s fabriek van 920 miljoen euro de weg vrijgemaakt om een grote speler te worden in elektrische mobiliteit.

Niemand kan nog om BYD heen

Met een goed gevoel voor wat de hedendaagse autobezitter verlangt, lokale productie van auto’s en politieke steun in landen als Hongarije en Turkije, kan niemand meer om het bedrijf heen.

De vraag is niet langer of BYD kan concurreren met Europese merken – maar hoe groot het zal worden op de Europese markt. De grootste? Dat zou zomaar eens kunnen.

Verdere verdieping: Heffingen maken Chinese elektrische auto’s fors duurder

Bron: Autoweek, BusinessAM, JATO

De Europese Commissie vindt dat Chinese autofabrikanten via staatssteun oneerlijk concurreren met Europese merken. In juli 2024 voerde ze daarom importheffingen in op volledig elektrische auto’s uit China.

Die bedragen tot wel 37,6 procent, verschillen per fabrikant, en kwamen boven op een al bestaand tarief van 10 procent. De heffingen zullen naar verwachting nog minimaal vijf jaar van kracht blijven.

Nederlandse interesse in Chinese hybride van BYD

Hybrides winnen terrein in Europa. Hoewel niet alle automerken hybrides aanbieden, is het segment in 2024 met 21 procent gegroeid. Het aandeel benzinemodellen nam af.

Steeds meer automerken verleggen hun focus in Europa dan ook van volledig elektrische auto’s naar hybrides. BYD introduceerde om dezelfde reden de hybride Seal U DM-i eerder dan gepland in Europa. Sinds 2024 is die verkrijgbaar in Nederland. 

Dit plug-in-hybride model van BYD is in Nederland veel populairder dan de volledig elektrische versie. In Nederland zijn 1.266 exemplaren van deze BYD Seal U geregistreerd, waarvan 80 procent de hybride DM-i betreft.

Verder lezen: meer over BYD