Vlak voor de crash vloog vlucht MH17 tweeduizend voet lager dan in het vluchtplan stond aangegeven. De ophef hierover is overbodig. In de internationale luchtvaart is dit een gebruikelijke gang van zaken.
Vrijdag publiceerde het ministerie van Buitenlandse Zaken de antwoorden op 29 Kamervragen die voor een deel gingen over de vorige maand gecrashte Malaysia Airlines Boeing 777 vlucht MH17.
Reddingsteam
In het document gaf het kabinet onder meer toe de mening over de werkzaamheden van lokale inwoners vlak na de crash te moeten herzien.
Een groep van achthonderd vrijwilligers heeft zwaar bergingswerk verricht en dit is volgens het kabinet nu ‘doelmatiger’ gebeurd dan aanvankelijk werd aangenomen.
Geheime overeenkomst
In het document stonden nog meer opvallende zaken. Zo staat in het antwoord op vraag 5L dat er geen schriftelijke overeenkomst is getekend tussen Oekraïne, België, Nederland en Australië waarin elk land de openbaarmaking van het onderzoek naar vlucht MH17 kan blokkeren.
Tegelijkertijd verscheen er op de site van het Openbaar Ministerie een summier berichtje over een geheime overeenkomst tussen de zelfde vier landen over het strafrechtelijk onderzoek. Elsevier vroeg de inhoud van die verklaring op bij het landelijk parket, maar kreeg nul op het rekest. De inhoud blijft voorlopig dus nog geheim.
Vlieghoogte
Maar om een onduidelijke reden haalden de persbureaus ANP en NOVUM een heel ander feitje uit het document van Buitenlandse Zaken. De afwijkende vlieghoogte van MH17, het toestel vloog tweeduizend voet lager dan het vluchtplan wilde, werd als nieuws gebracht.
Dit gegeven werd echter al op 18 juli gemeld in een persbericht van Malaysia Airlines. De gewilde hoogte van 35.000 voet (hoger dus economischer) was niet beschikbaar omdat er al een ander toestel op die hoogte vloog.
Optimale route
Bovendien zegt de wijziging van het vliegplan helemaal niets. ‘Het vliegplan is niet een wettelijk contract, maar gewoon een plan met de meest optimale route,’ zegt een gezagvoerder op anonieme basis tegen elsevier.nl.
Het plan wordt gemaakt door een geautomatiseerd computersysteem (Lido) dat op basis van gewicht en wind een ideale route berekent. Omdat veel maatschappijen hetzelfde navigatiesysteem gebruiken, is de kans groot dat de gekozen vlieghoogte al bezet is. Dit was ook zo in het geval van MH17. Dat de gecrashte Boeing een kleine kilometer meter lager vloog dan gepland, zegt daarom ook niets meer dan dat een ander toestel de gewilde vlieghoogte al had ingepikt.