Elke keer als in Nederland de media bol staan van het Fyra-debacle, denk ik terug aan mijn eerste reis met de Chinese hogesnelheidstrein. Die breekt alle records: in zes jaar tijd heeft China een fantastisch hsl-netwerk van 10.000 kilometer opgebouwd.
Vandaag wordt in China de oprichting van de Volksrepubliek gevierd. Dit is één van de twee Gouden Weken waarin Chinese werkgevers hun personeel verplicht zeven dagen achtereen vrij geven.
Daarvoor moeten de meeste werknemers wel in de weekenden ervoor of erna doorwerken, want de wet voorziet voor deze periode maar in drie betaalde vrije dagen.
Extreme vertragingen
Meer dan honderdtwintig miljoen Chinezen gebruiken de Gouden Week om te reizen. Naar hun familie in de geboortestreek. Of om toeristische uitstapjes te maken. Dat betekent nog meer files dan normaal, overvolle treinen en extreme vertragingen op luchthavens.
Steeds meer Chinezen kiezen voor de hogesnelheidstrein. Vorige maand werd een nieuwe mijlpaal in het succesvolle hogesnelheidsproject bereikt: met de ingebruikname van een nieuw traject tussen Fuzhou en Nancheng is het netwerk waarop de treinen razen de 10.000 kilometer gepasseerd. Het is het langste hsl-netwerk in de wereld.
Blaadjes
Elke dag vervoeren meer dan duizend hogesnelheidstreinen 1,33 miljoen passagiers. Ze bieden veel service, de bezettingsgraad is hoog, ze zijn betrouwbaar en rijden buitengewoon punctueel.
Terwijl er ook in China weleens blaadjes op de rails liggen.
Het is moeilijk voor te stellen dat dit allemaal in zes jaar tijd is opgebouwd. Pas op 18 april 2007 reed in China de eerste hogesnelheidstrein. De Chinese spoorwegen moesten zich er diep voor in de schulden steken, mede doordat de kosten opliepen door corruptie.
Veiligheid
De toenmalige minister van Spoorwegen, Liu Zhijun, is daarvoor in juli tot een voorwaardelijke doodstraf veroordeeld. Mr High Speed zou 64,6 miljoen yuan (7,7 miljoen euro) aan steekpenningen hebben opgestreken.
In het Westen denken veel mensen dat de snelheid waarmee het Chinese netwerk van snelle treinen is gerealiseerd, ten koste van de veiligheid is gegaan.
Sommigen herinneren zich het ongeval bij Wenzhou. Daar botsten op 23 juli 2011 twee hogesnelheidstreinen op elkaar, waarbij veertig passagiers om het leven kwamen. De autoriteiten waren door het ongeval zodanig in verlegenheid gebracht, dat ze bevolen de wrakstukken te begraven.
Luchtvaart
Veiligheidsregels werden aangepast en sindsdien is er geen ongeluk meer geweest. Inmiddels zijn er 1,8 miljard passagiers met de Chinese hsl vervoerd. Vorige week berekende The New York Times dat de veiligheid van het Chinese hsl-netwerk vergelijkbaar is met die van de beste luchtvaartondernemingen ter wereld.
De techniek voor de treinen is gekocht in het buitenland bij de belangrijkste spelers op deze markt, zoals Bombardier, Kawasaki Heavy Industries en Siemens.
Dankzij die kennistransfer heeft China een snelheidsrecord gebroken: van nul naar grootste producent van hogesnelheidstreinen in zes jaar tijd! Inmiddels is het land zelf exporteur van snelle treinen.
Fyra
Elke keer als in Nederland de media bol staan van het Fyra-debacle, denk ik terug aan mijn eerste reis met de Chinese hogesnelheidstrein. Een overdonderende ervaring om met 300 kilometer per uur door oneindige akkers te jagen, waar keuterboertjes met de hand rijst staan te planten.
Ik zou de dames en heren van de NS willen adviseren om voor de vervanger van de Fyra ook eens in China te informeren.