Paus Franciscus heeft de hulp van twee advieskantoren ingeschakeld bij het hervormen van de Heilige Stoel. KPMG en McKinsey & Company moeten het Vaticaan bijstaan op het gebied van boekhouding en media.
Dat meldt het persbureau TMnews donderdag.
Boekhouding
Accountants- en adviesbureau KPMG zal de Heilige Stoel gaan helpen bij de door Franciscus ingegeven hervormingen op financieel en administratief gebied.
Het is de bedoeling dat de gehele boekhouding wordt aangepakt zodat het uiteindelijk voldoet aan de internationale standaard. Sinds jaar en dag wordt het Vaticaan beschuldigd van creatief boekhouden in de vorm van geld witwassen en andere vormen van belastingontduiking. Paus Bergoglio wil daar een einde aan maken en heeft KPMG gevraagd hem daarbij te ondersteunen.
Communicatie
Ook het mediabeleid van de Heilige Stoel moet op de schop. Franciscus heeft het van oorsprong Amerikaanse McKinsey & Company ingehuurd om de communicatieafdeling van het Vaticaan ‘meer functioneel, effectief en modern’ te maken. De Argentijnse paus vindt dat het huidige mediabeleid niet genoeg in dienst staat van de heilige vader.
Onlangs riep het Amerikaanse weekblad Time Franciscus uit tot persoon van het jaar juist vanwege zijn mediagenieke uitstraling. Het Amerikaanse tijdschrift prees de paus voor de manier waarop hij de media anno 2013 weet te bespelen. Zo laat hij zich fotograferen wanneer hij de voeten was van vrouwelijke gedetineerden en gaat hij op de foto met een man met een misvormd gezicht. Dit zou hij met behulp van McKinsey willen gaan optimaliseren.