Dat sociale media gevoelig zijn voor rages is inmiddels wel duidelijk. In Australië is op het moment een Facebook-hype gaande waarbij jongeren zichzelf filmen terwijl ze op een gekke manier een ad fundum drinken.
De trend heet ‘neknominating’ en heeft haar naam te danken aan het verloop van het spelletje: Degene die het filmpje deelt op sociale media nomineert meteen de volgende ‘speler’, die de stunt binnen vierentwintig uur moet overtreffen.
Hype
Neknominating is vanuit Australië overgewaaid naar Groot-Brittannië en Frankrijk. De Facebookpagina ‘The Best Neknominate Video’s‘ heeft inmiddels 190.000 likes.
Terwijl de hype zich verspreidt, neemt de kritiek toe, schrijft de nieuwssite Examiner. Volgens professor Michael Farrell van het New South Wales Drug and Alcohol Research Centre in Australië gaat het om ‘competitief drinken’, alcoholvergiftiging komt dan al gauw om de hoek kijken. Ook zijn de video’s openbaar, en dus zichtbaar voor potentiële werkgevers.
Ver
Hoewel het allemaal grappig is bedoeld, kan de inhoud van de video’s behoorlijk extreme vormen aannemen. Er verschijnen filmpjes van jongens die drinken onderwater. Sommige jongeren adten achter het stuur, uit een schoen, uit het toilet of op een paard.
In Nieuw-Zeeland ontstond er ophef over een filmpje dat op foto-applicatie Instagram werd geplaatst van 9-jarige jongen die eigenhandig een fles Heineken soldaat maakt. De zus van het jongetje reageerde later dat het filmpje nep was, omdat er frisdrank in het flesje zat.