‘Informatie over Boeing wordt met de dag ongeloofwaardiger’

Maandag kregen de familieleden van de 239 inzittenden van de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines dan eindelijk duidelijkheid over het lot van hun geliefden. Maar vier dagen later is het toestel nog altijd niet gevonden en wordt de verstrekte informatie steeds ongeloofwaardiger.

Premier Najib Razak van Maleisië kwam maandag met het trieste maar verlossende nieuws. De Boeing is ten zuidwesten van Australië in de Indische Oceaan gestort. Niemand kan de crash hebben overleefd.

Die informatie lijkt te kloppen omdat in hetzelfde gebied eerder al brokstukken waren waargenomen op satellietbeelden.

Nog geen wrak

De berekeningen waar het nieuws van maandag op was gebaseerd, zijn afkomstig van het Britse satellietbedrijf Inmarsat en de Britse Air Accidents investigation Branch (AAIB). Op basis van acht ‘satelliet-pings’ werd de plek waar het vliegtuig in zee moet zijn gestort met een afwijking van enkele honderden zeemijlen nauwkeurig vastgesteld.

Ondanks dat zo’n beetje ieder land in de regio met satellietbeelden kwam waarop brokstukken te zien zijn, is het wrak vier dagen later nog niet gevonden.

Sneller is economischer

Vrijdag werd duidelijk waarom. De berekeningen van Inmarsat/AAIB waren gebaseerd op een snelheid die in werkelijkheid hoger lag. Uitgaande van een nieuwe, hogere snelheid, is het zoekgebied ruim duizend kilometer naar het noorden verplaatst.

Een conclusie die op zijn minst opmerkelijk is te noemen, zegt een piloot op een Boeing 777 op anonieme basis tegen elsevier.nl. Als de machine harder heeft gevlogen, moet hij op normale hoogte veel verder zijn gekomen.

De aanvankelijk aangenomen snelheid van 400 knopen was zo laag dat het toestel op een noord-zuid koers met zijwind veel brandstof moet hebben gebruikt. Als de Boeing, zoals nu wordt gedacht, sneller is gegaan, moet het een veel economischer brandstofgebruik hebben gehad en dus veel verder zijn uitgekomen.

Waarom naar het oosten?

Ook is het vreemd waarom nu in oostelijke richting wordt gezocht. Uitgaande van dezelfde koers als in de Inmarsat/AAIB-berekeningen zou een vliegtuig met hogere snelheid juist minder zijn ‘weggezet’ door de heersende wind.

Dit kan alleen kloppen wanneer extreem laag (bijvoorbeeld op 15.000 voet) is gevlogen. Maar daar zijn weer geen aanwijzingen voor. Een logische verklaring waarom er nu opeens 1.100 kilometer in noord-oostelijke richting wordt gezocht, is er niet. Het maakt de informatie die over de vermiste Boeing wordt verspreid, met de dag ongeloofwaardiger.