‘Ach LinkedIn, wat moet je er nou mee? Het bijhouden ervan kost toch alleen maar tijd?’ Het tegendeel van al die vooroordelen is waar: LinkedIn en andere sociale media helpen je, mits je ze goed gebruikt.
LinkedIn slecht barrières waarvan je het bestaan niet eens wist. Het zakelijke netwerk helpt je weer op weg, juist als je denkt dat je in een doodlopende steeg terecht bent gekomen. Als je werk je niet meer bevalt of als ontslag dreigt, of erger: als je al geen werk meer hebt.
Uitkering
En dan is het maar goed dat je zelf aan de slag kunt met bijvoorbeeld een LinkedIn-profiel en je netwerk. Want de crisis is niet zomaar verdwenen. Bovendien is de arbeidsmarkt voorgoed veranderd. Wachten tot de overheid je helpt aan een mooie uitkering, eindeloos wachtgeld of een nieuwe baan, is er niet meer bij. Je zult het zelf moeten doen. Ook als je al een baan hebt. Want banen zijn niet meer voor de eeuwigheid; steeds vaker werken we kortstondig met anderen samen. En als je wacht tot je werkloos bent, is het vaak te laat.
Gelukkig zijn er sociale media om verbinding te maken met andere mensen met wie je in de toekomst kunt en wilt samenwerken. En met mensen met wie je het contact wilt blijven onderhouden. Dat is in de eerste plaats LinkedIn, maar ook Facebook en Twitter en andere netwerken helpen je jezelf scherp te profileren en op basis van wie je bent en wat je kunt in contact te komen met anderen.
Publiceren
Alleen, om effectief gebruik te maken van sociale media moet je eerst wel weten hoe je over jezelf moet publiceren.
En dat is lastig als je dat nog nooit hebt gedaan. Wat moeten anderen over jou weten? Hoe kom je goed over het voetlicht? Wat deel je wel en wat kun je beter niet delen met de rest van de wereld. Wat kan er misgaan?