Hoe overleeft u als starter? Tips voor beginnende ondernemers

Steeds meer Nederlanders beginnen, al dan niet gedwongen, voor zichzelf, als zzp’er of met een bv. Vorig jaar begonnen 15.000 Nederlanders een nieuwe onderneming, een stijging van 13 procent ten opzichte van 2012.

Maar hoe pak je dat precies aan en waar moet je opletten? Elsevier.nl geeft vijf tips voor beginnende ondernemers.

1. Zorg dat u echt aan het werk gaat

Het klinkt simpel, maar ervoor zorgen dat u ook echt werk verzet, is belangrijk. Maak een duidelijk onderscheid tussen werk en privé. Creëer een bij voorkeur afgesloten, rustige werkplek voor uzelf alleen, en hanteer zoveel mogelijk vaste werktijden.

Zorg voor een digitale scheiding: maak bijvoorbeeld een zakelijk e-mailadres aan en gebruik een aparte, zakelijke telefoon. Wees duidelijk tegen vrienden. Die nemen thuiswerken niet altijd serieus en komen rustig overdag langs voor een kop koffie. U bent er immers toch.

2. Vraag de fiscus om een aanslag

Grote valkuil voor starters is dat de fiscus niet meteen in actie komt.

Veel problemen voorkomt u door zo snel mogelijk na de start van de onderneming zelf een voorlopige aanslag aan te vragen. Deze baseert u op de omzet die u in het startersjaar denkt te gaan halen. Het verschil verrekent u achteraf met de fiscus, bij de definitieve aanslag.

3. Kosten blijven kosten

Startende ondernemers worden van alle kanten verleid om kosten te maken. Voor advertenties, sponsoring, vermeldingen in gidsen en registers – noem maar op. Zeker voor een pas gestarte ondernemer is er één woord onmisbaar: NEE. Die naam op het bord bij de hockeyclub komt wel als u eenmaal een fatsoenlijke boterham verdient.

4. U bent voor de fiscus niet zomaar ondernemer

De fiscus let er bij de beoordeling of u ondernemer bent op of u geen gezagsverhouding hebt met de opdrachtgever. Is dat wel het geval, dan kan uw relatie worden gezien als een verkapt dienstverband, waardoor de opdrachtgever loonbelasting en premies voor de volks- en werknemersverzekeringen moet afdragen. Die zit daar uiteraard niet op te wachten.

Veel opdrachtgevers zullen daarom vragen om een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). Hierin geeft de Belastingdienst aan hoe hij de inkomsten van de opdrachtnemer ziet.

5. Hanteer een voldoende hoog tarief

In de opstartfase kan het verleidelijk zijn uw diensten bijna gratis aan te bieden, omdat u een klantportefeuille wilt opbouwen. Geloofwaardig is dit niet: wat niets kost, heeft geen waarde. Bovendien ondermijnt een laag tarief uw toekomstige onderhandelingspositie. Onderhandel dus over een professioneel tarief, dat in lijn is met ‘de markt’.