De piloten van Air France hebben na twee weken staken, besloten het werk weer op te pakken. Ze hebben geen akkoord bereikt, maar pilotenvakbond SNPL laat weten ‘zijn verantwoordelijkheid’ te nemen.
De laatste nachtelijke onderhandelingsronde heeft ook niet geleid tot overeenstemming. De twee partijen hopen de onderhandelingen te kunnen voortzetten, nu de rust terugkeert door het beëindigen van de staking.
Uitbreiden
De piloten van Air France zijn het niet eens met de oprichting van een nieuwe Europese tak van prijsvechter Transavia.
Air France-KLM haalde onder druk van de bonden dat voorstel van tafel, maar toen richtten zij hun pijlen op een voorstel om Transavia Frankrijk sterker uit te breiden. Het bedrijf hoopt zo de concurrentie te kunnen aangaan met luchtvaartmaatschappijen als easyJet en Ryanair.
De piloten willen dat de contracten met hun verworven arbeidsvoorwaarden van piloten van Air France als Transavia gelijk blijven, maar dat niet als Air France-KLM de concurrentie wil aangaan met andere prijsvechters. De kosten moeten ook omlaag.
Vliegers
Hoewel de piloten van Air France bekendstaan om hun stakingslust, is dit de eerste keer in de geschiedenis van het bedrijf dat de vliegers zolang het werk neerleggen. Ze gaan nu weer aan het werk, maar het zal nog wel even duren voordat reizigers geen hinder meer ondervinden.
Zondag en maandag zal volgens Air France-KLM nog een groot deel van de vluchten uitvallen. De vliegtuigen die de afgelopen weken aan de grond hebben gestaan, moeten worden gecontroleerd voor ze de lucht ingaan.