Geen loonoffer, wel reorganisatie bij V&D: vijf vragen

'ANP'

Het personeel van V&D krijgt geen loonsverlaging, maar er komt wel een reorganisatie. De warenhuisketen heeft hierover gesproken met de vakbonden. Vierhonderd banen zullen verdwijnen.

Wat moet u weten over de reorganisatie bij V&D? Vijf vragen en antwoorden over de warenhuisketen.

1. Wat gaat er precies gebeuren?

Er komt een reorganisatie die vierhonderd banen kost. De medewerkers die voor de warenhuisketen mogen blijven werken, zullen eenmalig één vakantiedag moeten inleveren. Ook zal de seniorenregeling worden versoberd, waarbij de bestaande seniorenuren worden gerespecteerd.

Voor de V&D-medewerkers die hun baan verliezen zijn de warenhuisketen en de vakbonden het eens geworden over een sociaal plan.

2. Waarvoor is reorganisatie nodig?

V&D wilde het personeel vragen om een eenzijdig loonoffer van 5,8 procent. Eerder stelde V&D voor om de salarissen twee keer met 2 procent te korten.

De rechter hield het loonoffer tegen en het gerechtshof in Amsterdam oordeelde in mei dat het weer tijd was voor de verschillende partijen om rond de tafel te gaan zitten en verder te praten.

Met de reorganisatie wil de V&D komen tot een structurele verlaging van de loonkosten. Dat is nodig omdat V&D al een tijd met verlies kampt. De twee partijen zeggen dat zij ‘een wezenlijke bedrage leveren aan het herstel van V&D’.

3. Hoe gaat het nu verder?

De vakbonden en de warenhuisketen hebben een deal bereikt, die wordt nu voorgelegd aan de leden voor goedkeuring. Er stond een zitting gepland op 8 juli bij het gerechtshof, maar beide partijen vinden dat die nu niet door hoeft te gaan.

Eerder maakte de V&D al een nieuwe strategie bekend om de keten weer financieel gezond te maken. Daarin stond dat V&D 10 miljoen euro wil besparen op de loonkosten. Of dat nu lukt, is niet bekendgemaakt.

V&D bereikte eerder wel al een voorlopig akkoord met een meerderheid van de verhuurders om de huur van winkelpanden te verlagen. De warenhuisketen heeft laten weten nog twee maanden nodig te hebben om een definitief akkoord te bereiken.

V&D werd in 1887 al opgericht door Willem Vroom en Anton Dreesmann, en is daardoor niet meer uit het Nederlandse straatbeeld weg te denken. Toch is al langer duidelijk dat het slecht gaat met de keten.

Retaildeskundige Cor Molenaar zei in februari tegen elsevier.nl dat V&D iets zou kunnen leren van de Galeries Lafayette in Parijs, die zelf geen voorraad meer hebben en alleen nog ruimte verhuren. V&D heeft dit shop-in-shop-model al deels ingevoerd door merken als Hunkemöller, Mango en Swatch winkelruimte aan te bieden.

Veelgehoorde kritiek is dat V&D het warenhuis voor iedereen wil zijn, waardoor het van alles een beetje doet. Het warenhuis zou een duidelijke keuze moeten maken. Bijenkorf deed dit eerder al, door zich nog nadrukkelijker te richten op het luxe segment.

Vanwege de concurrentie van online winkelen, is het nog belangrijker dat echt winkelen leuk wordt en dat is V&D niet.