Met deze investering kan V&D weer vier jaar verder

'ANP'

De toekomst van V&D was even onzeker, maar de warenhuisketen hoeft zich de komende vier jaar geen zorgen te maken over de financiering. Eigenaar Sun Capital steekt 47 miljoen euro in het warenhuis en koopt daarmee het consortium van banken uit.

Met deze herfinanciering verdubbelt Sun Capital zijn investering in V&D, meldt Het Financieele Dagblad vrijdag.

Lening

Sun Capital stak eerder al 105 miljoen euro in V&D. Met de nieuwe investering plus een kapitaalinjectie van 60 miljoen euro in februari staat de teller nu op 212 miljoen euro. Bovendien verlengt Sun de looptijd van de financiering van twee naar vier jaar, om het bedrijf ruimte te geven voor herstel.

V&D-topman John van der Ent zegt tegen de krant dat de Britse eigenaar merkte dat de greep van Rabobank, ABN AMRO en ING, die V&D onder verscherpt toezicht hadden gesteld, te veel knelde. Van der Ent zegt dat dat ‘vooral heel veel tijd’ kostte.

‘Mijn cfo en ik moesten de hele tijd overleggen. En niet met één bank, maar met drie. Die hebben allemaal hun eigen inbreng. Ik begrijp best dat ze wilden overleggen, maar het beperkte wel onze bewegingsruimte.’

De nieuwe investering van Sun Capital is vooral fijn voor de leveranciers van V&D. Zij hebben nu de zekerheid dat de rekeningen worden betaald. Van der Ent neemt het op voor eigenaar Sun: ‘Er wordt weleens lelijk gedaan over private equity-partijen, maar ik heb echt iets aan ze. (…) Ze hebben onze plannen gezien en zijn ervan overtuigd dat wij eruit komen.’

Reorganisatie

Vorige week kondigde V&D aan te gaan reorganiseren, in plaats van het eerder voorgestelde loonoffer. Door de reorganisatie verdwijnen vierhonderd banen. Verder moeten medewerkers eenmalig één vakantiedag inleveren en wordt de seniorenregeling versoepeld.

Daarnaast onderhandelt V&D nog met verhuurders van winkelpanden. Van de zestig contracten zijn er twintig nog niet helemaal afgerond, zegt Van der Ent. Om ervoor te zorgen dat V&D voor klanten aantrekkelijk blijft, volgen er ook strategische ontwikkelingen.

Zo investeert V&D in meer eigen producten, restaurantketen La Place krijgt een eigen collectie kookgerei en servies en de reiscollectie wordt uitgebreider. En: er komt een speciale afdeling voor spijkerbroeken. ‘Als je mee wilt doen in de mode, kan denim niet ontbreken.’