Miljardenproject in beeld: Hollands glorie bij nieuwe Suezkanaal

''

Een van de economische slagaders van de wereld, open sinds 1869, slibt dicht. Met snijkopzuigers graven Nederlandse baggeraars daarom een parallelkanaal door de woestijn.

Landgenoten die in Cheribon, Palembang, Linggadjati of Balikpapan zijn geboren, kom je nog steeds tegen in overlijdensannonces. Wat zij gemeen hebben, is dat zij, vaak diverse keren, door het Suezkanaal zijn gevaren. Als zij bij ommekomst uit de Oost tot het Kleine Bittermeer waren gevorderd, wisten ze dat het vaderland niet meer dan enkele dagen varen ver was.

Op de terugreis, na zes maanden verlof, was de Egyptische havenplaats Port Said de eerste haven buiten Europa die hun schip aandeed, waarna de doortocht door de woestijn begon.

Sinds 1869, toen het geesteskind van de Franse ingenieur Ferdinand de Lesseps werd geopend, hoefde passagier noch vracht die eindeloze tocht rond Kaap de Goede Hoop meer te maken om van Azië naar Europa te geraken. Het beheer over het 169 kilometer lange Suezkanaal bleef tot 1956 in Brits-Franse handen.

In dat jaar naastte de charismatische Egyptische president Gamal Abdel Nasser de waterweg. Parijs en Londen, gesteund door Jeruzalem, sloegen gewapenderhand terug. Maar bij gebrek aan Amerikaanse steun liep die poging op niets uit.

Piramides

Momenteel wordt over een lengte van 72 kilometer een stuk parallel­kanaal uitgegraven door de Nederlandse baggeraars Boskalis en Van Oord, samen met het Belgische Jan de Nul en NMDC uit Abu Dhabi, waar het grootste deel van de financiering vandaan komt. Ze versloegen bij de aanbesteding de Chinezen, die niet tijdig voldoende materieel konden mobiliseren.

De totale contractwaarde bedraagt 1,2 miljard euro. De vier partners nemen elk deel voor 300 miljoen euro.

Wanneer de snijkopzuigers van Boskalis c.s. eenmaal hun zegenrijke werk hebben gedaan, moet de capaciteit van het Kanaal zijn verdubbeld van 49 naar 97 schepen per dag. De wachttijden worden teruggebracht tot een kwart.

Voor president Abdul al-Sisi is het graven van een Tweede Suezkanaal een project dat niet onderdoet voor de bouw van de piramides of de Aswandam. Het Tweede Suez­kanaal: Hollands glorie en Egyptisch prestige.

Elsevier nummer 28, 11 juli 2015