‘Zet het leger in tegen boeren en migranten in Calais’

Vrachtwagenchauffeurs worden in Frankrijk opgehouden, bestolen en bedreigd door protesterende boeren en door migranten. Als gewoon politieoptreden niet werkt, moet Frankrijk het leger inzetten om de chauffeurs te beschermen.

Dat zegt Jaap Stalenburg van transportverzekeraar TVM tegen elsevier.nl.

Politie lacht erom

‘Vrachtwagens worden opengebroken, goederen gestolen en chauffeurs worden fysiek bedreigd en de Franse politie staat er lachend bij,’ zegt Stalenburg die dagelijks claims binnenkrijgt van gedupeerde transportbedrijven. ‘De schade loopt in de vele miljoenen. En het gaat al niet goed in de transportsector. Dit kost bedrijven gewoon de kop.’

Volgens de transportverzekeraar doet Frankrijk veel te weinig om de chauffeurs te beschermen tegen de plunderaars. ‘Ik begrijp de motieven, ik snap dat er problemen zijn, maar we hebben het hier over plunderingen en bedreigingen. Dit is gewoon crimineel gedrag, piraterij misschien wel. De Franse autoriteiten moeten daarom alles doen om de vrachtwagenchauffeurs te beschermen. Zet desnoods het leger in’.

Boeren en migranten

Renée Reijers van belangenbehartiger Transport en Logistiek Nederland (TLN) deelt de zorgen over de chauffeurs in Frankrijk. Volgens Reijers spelen er op dit moment twee dingen. ‘Aan de ene kant zijn er de stakende boeren die wegblokkades opleggen, chauffeurs intimideren, vrachtwagens openbreken en plunderen, aan de andere kant zijn er de vluchtelingen die vrachtwagens openbreken om mee te kunnen liften naar Engeland’.

De problemen spelen al sinds half mei dit jaar. Eerst was er alleen het probleem van de vluchtelingen, toen kwamen daar de stakingen van ferry-personeel bij. Toen dat probleem was verholpen, waren daar de stakende boeren. ‘De transportsector is hiervan de dupe,’ stelt Reijers. ‘Dit kost transportbedrijven gemiddeld 4 tot 8 miljoen euro per dag alleen al aan vertragingsschade. Dan hebben we het nog niet over de beschadigingen en plunderingen’.

Falend Eiropa

Volgens Stalenburg van TVM zijn het de vrachtwagenchauffeurs die de klappen moeten opvangen van falend Europees beleid. ‘Ik begrijp het probleem van de landbouwsanering en ook op het gebied van de vluchtelingen ben ik persoonlijk heel genuanceerd. Maar we hebben het hier over grote Europese problemen die nu op het bordje zijn gekomen van de vrachtwagenchauffeurs.’

Zowel TVM als TLN eist daarom onmiddellijk actie van de Nederlandse regering. ‘Staatssecretaris van Economische Zaken Sharon Dijksma (PvdA) gaat dit probleem in september bespreken in Europa. In september! Waar is de urgentie vraag ik me dan af?’ zegt Reijers van TLN. Ook Stalenburg meent dat het probleem niet genoeg is doorgedrongen in politiek Den Haag: ‘Ik mis de politieke urgentie. Waar zijn de Kamervragen?’

Bezorgde staatssecretaris

Het beeld dat het probleem niet in Den Haag is doorgedrongen, klopt niet, zegt een woordvoerder van staatssecretaris Dijksma. ‘We hebben de Franse minister van Landbouw gisteren een brief gestuurd waarin we onze zorgen uiten en stellen dat deze illegale praktijken absoluut onacceptabel zijn. We vragen de Franse overheid deze praktijken dan ook direct hard aan te pakken’.

Het ongeduld van de transportbedrijven zegt de woordvoerder van Dijksma wel te begrijpen. ‘Maar we hebben die brief gisteren verstuurd. We moeten de Fransen wel even de kans geven om te reageren’.