Stakende Air France-piloten moeten zich schamen

De piloten houden vast aan verworven rechten en zadelen Air France-KLM zo op met verdere verliezen. De vliegmaatschappij staat er al uiterst beroerd voor.

Anderhalve week duurt de staking al. En elke dag dat de Air France-piloten hun starre houding volhouden, lijdt Air France-KLM een schade van 15 tot 20 miljoen euro. Zoals het er nu naar uitziet, gaan de piloten in elk geval tot en met vrijdag door.

Dagelijks moet het bedrijf noodgedwongen ruim de helft van de vluchten schrappen. Naast de directe schade loopt Air France-KLM indirect averij op. Gedupeerde passagiers denken wel heel goed na voordat ze opnieuw bij Air France-KLM boeken.

Stakingslust

Stakingen bij Air France zijn niet nieuw. Deze keer zijn de piloten boos omdat het bedrijf – om de harde concurrentie van goedkope maatschappijen als Ryanair en easyJet het hoofd te bieden – fors wil uitbreiden met budgetdochter Transavia. De vliegers vrezen dat daardoor hun (zeer riante) arbeidsvoorwaarden worden versoberd.

Toen KLM zich in 2004 door Air France liet overnemen, was die Franse stakingslust bekend. Sinds die overname is het er niet beter op geworden. Vooral door de slechte prestaties van Air France heeft moederbedrijf Air France-KLM een decennium van grote verliezen achter de rug. Het bedrijf is financieel uitgemergeld en haast technisch failliet, zoals dat heet.

Hardnekkig

De Air France-piloten moeten zich schamen. Ze missen elke realiteitszin. Terwijl Air France-KLM de grootste moeite heeft om overeind te blijven in de mondiale luchtvaartindustrie, houden de vliegers met grote hardnekkigheid vast aan verworven rechten.

Dat is te gek voor woorden.