Het zal je maar gebeuren: een nieuwe keuken of auto besteld, een fikse aanbetaling gedaan en vervolgens gaat de keukenzaak of de autohandelaar failliet. Hoe krijg je je geld dan terug?
En wordt de keuken of auto nog wel geleverd? Het aantal faillissementen, ook van winkels, is door de zware economische crisis fors toegenomen. Het aantal consumenten dat daardoor in de problemen komt is gestegen.
Tips
Op internet zijn talloze tips te vinden voor consumenten. De Consumentenbond en websites als Consuwijzer.nl en Mijnrecht.net geven praktische informatie en advies. Op de website Consuwijzer, het informatieloket van de overheid voor consumenten, zijn ook voorbeeldbrieven te vinden die klanten kunnen sturen als de winkel waar ze iets besteld of gekocht hebben, failliet gaat. Voorbeeldbrieven vindt u hier.
De minister van Economische Zaken erkende in 2011 in antwoord op vragen van Tweede-Kamerleden dat consumenten geen al te sterke positie hebben bij een faillissement van een winkel. Ze moeten zich melden bij de curator, maar komen pas aan de beurt nadat de vorderingen van schuldeisers met een sterkere positie (zoals de Belastingdienst) zijn voldaan.
Bastig saldo
‘De ervaring leert dat failliete boedels meestal geen bastig saldo meer bevatten ter voldoening van alle gewone schuldeisers’, schreeft de minister destijds. ‘Kortom, de kans dat een consument (…) zijn vooruit- of aanbetaling, of een groot deel daarvan uit de boedel terug krijgt, is tamelijk gering.’ Hij noemde dat een ‘onvermijdelijk’ gevolg.
Winkelketens zijn ook niet verplicht om consumenten tegemoet te komen, en de minister zag destijds ook ‘geen aanleiding om particulieren, bijvoorbeeld door de afschaffing van de voorrechten en prefernties in failissement, in een soortgelijke positie als banken te brengen.’ Consumenten kunnen hun risico’s verkleinen door pas te betalen bij levering, of een kleine aanbetaling te doen.