De elektrische auto Tesla: wat groen is kan ook sexy zijn

''

Geknoei met stekkers, snoeren, laadpalen, zorg over afstanden boven de 65 kilometer: het imago van de batterijrijder was dat van groene gekkies en de wereldverbeteraars.Tesla maakt de elektrische auto begeerlijk.

‘De eerste keer dat ik ermee wegreed, realiseerde ik me dat ik in een nieuwe tijd was gestapt. Het was als bij je eerste mobiele telefoon. En zo voelt het nog steeds,’ zegt ondernemer Sheila Struyck. ‘Voor het eerst heb ik het gevoel dat ik een auto rijd die iets zegt over wie ik ben.’

Ondernemers

En kijk eens rond in de glamour-winkel in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat en hoor de gesprekken over de Tesla. De veelgehoorde woorden zijn ‘schoon milieu’, ‘fiscus’ en ‘net een Aston Martin’. Wat groen is en iets voor wereldverbeteraars kan ook sexy zijn voor de happy few, en vaak zijn dat jonge ondernemers.

De Tesla Model S met een optimaal bereik van 480 kilometer is dan ook niet zomaar een modelletje, blijkt uit een testrit van Elsevier.

Alle rumoer, alle superlatieven – niets daarvan lijkt overdreven. Het laden is binnen een half uur gepiept met een supercharger.

Verbeeldingskracht

Pensioenfondsbestuurder en Tesla-rijder Jac. Kragt (49) wil ‘milieubewust rijden, maar zonder compromis. Geen concessies aan snelheid en de wegligging. – de Model S overtreft juist fossiele auto’s – en je moet lange afstanden kunnen afleggen’.

De opkomst van Tesla heeft veel van de dageraad van de auto-industrie, toen verbeeldingskracht en avonturierszin de gekste vehikels voortbrachten.

Net als toen is de moraal: alles kan, maar alleen wat zich bewijst op de markt zal blijven. De Tesla zou zo maar eens de iPhone onder de auto’s kunnen zijn.