De geur van een appeltaart in de oven is al lang niet meer genoeg om huizenkopers over de streep te trekken. Wat kunt u doen om uw huis sneller te verkopen?
Weekblad Elsevier geeft vier tips.
Zorg dat kleine klusjes zijn uitgevoerd
Het huis schoonmaken spreekt voor zich, maar daar houden de voorbereidingen voordat u uw huis te koop zet, niet op. Ontbrekende plintjes, losse deurknoppen en het ‘kunstwerk’ van uw driejarige op de muur: het valt u misschien niet meer op, potentiële kopers wel. Zorg dat kleine klusjes zijn uitgevoerd, zoals een lekkende kraan of kapotte lampen.
Zorg voor een neutrale inrichting. Een nepkoeienhuid op de grond, imitatie-rozetten aan het plafond en die gekke lamp van de rommelmarkt. U mag ze prachtig vinden, huizenkopers knappen erop af. Zorg dat uw huis een neutrale inrichting heeft, met witte muren en ingetogen accessoires. Kijkers moeten zich kunnen voorstellen dat zij daar zelf wonen, en dat is moeilijk als uw familiefoto’s en interieursmaak het hele huis domineren.
Huur desnoods een opslagruimte om tijdelijk uw snuisterijen en meubels weg te werken, zodat het huis opgeruimd en ruim oogt. Investeer in nieuwe gordijnen of een mooi vloerkleed. Uw huis krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken. Vergeet ook de tuin niet: kopers houden niet van brandnetelkwekerijen. Bij een keurig huis ook hoort gemaaid gras.
Wees realistisch: geen foto’s met groothoeklens
Een makelaar die in superlatieven denkt? Daar hebben nuchtere Nederlandse huizenjagers geen trek in. Die willen een realistische voorstelling van zaken. Wees eerlijk, ook met de foto’s op internet. Sommige makelaars gebruiken groothoeklenzen, prachtige filters en uiteindelijk nog een snufje fotobewerking.
Op Funda zullen de foto’s verlekkerde blikken opleveren; bij een bezichtiging vooral scheve gezichten. Met smaakvolle foto’s is niets mis, maar wees realistisch. Liever dat uw huis in het echt meevalt dan tegenvalt.
De juiste prijsvraag verschillende makelaars om hun inschatting, en kijk ook goed naar vergelijkbare huizen in de buurt. Kijk eens door de ogen van een huizenkoper: wat zou u, wandelend door de buurt, voor uw huis overhebben?
Zorg bij de uiteindelijke prijsstelling ook voor een ‘mediagenieke’ prijs: een huis van 400.000 euro valt wellicht net buiten de zoekresultaten, een prijs van 399.000 euro valt er net binnen. Vergeet wat de buurman in 2008 voor zijn huis kreeg. Huizen die te duur in de markt worden gezet, zijn onverkoopbaar.
Mond-tot-mondreclame
Vrienden van collega’s of collega’s van vrienden: wie weet wie op zoek is naar een huis? Schroom niet om anderen te laten weten dat u uw huis verkoopt, en gebruik ook intensief de sociale media. Een makelaar die zijn weg weet op Facebook kan helpen.
Bonus bij snelle verkoop
Gewaagd, maar niet ongehoord: bied de makelaar een bonus boven op zijn courtage als hij het huis weet te verkopen binnen een bepaalde tijd of tegen de oorspronkelijke vraagprijs. Die moet natuurlijk wel realistisch zijn.
Dit artikel stond op 5 juli in weekblad Elsevier.