Na het succes van de taxi-app ontstonden legio Uber-klonen in andere branches. Massages, pizza’s en wasgoed: voor veel zaken duikt een Uber-achtige app op.
Een van de grappigste dingen aan Silicon Valley is de hoge mate waarin ondernemers de kunst afkijken bij hun collega’s. Neem Uber, de extreem succesvolle taxi-app.
Wat dat bedrijf in de kern doet, is mensen die een lift nodig hebben in contact brengen met taxichauffeurs. Ook laat het beide partijen elkaar beoordelen zodat toekomstige gebruikers weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Massages
Wat voor taxiritten werkt, werkt ook voor massages, moeten minstens drie ondernemers onafhankelijk van elkaar hebben gedacht. Zeel, Unwind en Soothe willen allemaal hét platform worden waarop mensen die behoefte hebben aan een massage worden gekoppeld aan masseurs. Soothe haalde in april 1,7 miljoen dollar (1,6 miljoen euro) aan financiering op.
Zo zijn er talloze voorbeelden. Uber voor dokters? Vier start-ups noemen zichzelf zo. Hongerig? Er zijn vier Ubers-voor-eten. Eén daarvan, Push for Pizza, belooft gebruikers na één druk op de knop een pizza te laten bezorgen. Als u uw wasgoed wilt laten doen, kunt u kiezen uit FlyCleaners, Washio of Cleanly. Tenminste: als u in de Verenigde Staten woont.
Zalando
In Nederland gaat het allemaal wat langzamer. Daar komt verandering in nu Rocket Internet hier steeds meer activiteiten ontplooit. Het Duitse internetconglomeraat, vooral bekend van onlinemodewinkel Zalando, heeft van kopieergedrag zijn businessmodel gemaakt. Zo is Zalando afgekeken van het Amerikaanse kledingbedrijf Zappos.com.
Rocket Internet lanceerde enige tijd geleden in Nederland Helpling, een Uber voor schoonmakers. De Duitsers zijn overigens niet de eersten die dit bedachten: in Amerika heb je Homejoy en Handy, in Engeland doen Mopp, Housekeeping en Hassle hetzelfde.
Duidelijk met al die Uber-klonen is wel: iedereen kan het verzinnen. Het beste bedrijf wint uiteindelijk.