Treinreizigers lijden onder dienstregeling

'ANP'

Een paniekerig ProRail, het verdwijnen van een reguliere internationale verbinding en vooral de voortdurende onbetrouwbaarheid: de treinreiziger wordt dezer dagen zwaar op de proef gesteld

De eerste week van december is voor treinreizigers geen tijd van grote vreugde. Deels wegens het winterweer en de schrikachtige reactie daarop van het spoor. Al bij het geringste vermoeden van natte sneeuw gaat het mes in de dienstregeling: de reiziger lijdt het meest door het lijden dat ProRail vreest.

Ingrijpender nog zijn de permanente veranderingen in de dienstregeling die begin december zijn doorgevoerd. Daar kunnen verbeteringen bijzitten, zoals dit jaar de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle.

Maar voor veel reizigers wordt het woon-werkverkeer elk jaar flink overhoop gegooid zonder dat ze er beter van worden. Ze worden er vaak slechter van.

Pendelaars

Behalve alle Hagenaars, die sinds zondag hun enige internationale trein kwijt zijn, is daar dit jaar de relatief kleine, maar wel zwaar getroffen groep pendelaars tussen Nederland en België een schrijnend voorbeeld van. Tot dit weekend konden ze nog met de gewone internationale trein forensen; nu moeten ze met de nieuwe internationale Fyra. Die is niet alleen duurder, hij is ook veel onhandiger.

Je moet voor elke reis een zitplaats reserveren via internet. Niet zo fijn, als je twee, drie keer per week of vaker vanuit Nederland naar België moet of andersom. Anders dan bij de ‘binnenlandse’ Fyra tussen Amsterdam en Breda (via Schiphol en Rotterdam) zijn er ook geen abonnementen beschikbaar.

Een fatsoenlijk treinalternatief heeft deze groep reizigers niet. Het is deze ‘forensentaks’ dokken, of verhuizen.

Onbetrouwbaarheid

Maar de ergste kwaal van de Fyra is wel zijn onbetrouwbaarheid. Ook al ligt er een speciaal miljardenspoor voor, de afgelopen drie jaar kwam de ‘binnenlandse’ Fyra neer op veel betalen voor veel vertraging en uitval. De nieuwe dienstregeling heeft daaraan niks veranderd.

Vanochtend was de Fyra-chaos alweer compleet: vertragingen van minstens een half uur, op zowel de nationale en de internationale.

Het dooide.