Bij het plan om de eerste klasse in treinen af te schaffen, gaat de SP voorbij aan de dagelijkse praktijk. Die is namelijk vooral oneerlijk voor mensen die hebben betaald voor een goede plek in de trein. Dan klinkt de ‘opwaardeerzuil’ van D66 een stuk logischer.
Een kleine klassenstrijd op het spoor – letterlijk en figuurlijk. De Socialistische Partij, als partij van de kansarmen nooit te beroerd om de vermeende ‘rijken’ een kopje kleiner te nivelleren, vindt de eerste klasse in de trein ‘niet meer van deze tijd’ en wil hem afschaffen.
‘Geen mens is tweede klasse’ – je hoort het de SP zeggen. D66, altijd al meer de partij van de sociale stijgers, wil het reizigers juist gemakkelijker maken om ín de trein van tweede naar eerste klasse te promoveren via een zogeheten ‘opwaardeerzuil’.
Toeristen
Het is een vermakelijke kwestie, die wel degelijk raakt aan de actuele situatie in de trein. Zeker op de drukkere trajecten in de Randstad in de spits is het onderscheid eerste en tweede klasse de facto al bijna verdwenen.
Die treinen zitten zo vol dat elke vierkante meter in de eerste klasse vaak nodig is, ook als reizigers er niet voor hebben betaald.
De eerste klasse van treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol zitten uur in, uur uit bovendien barstensvol toeristen uit een cultuur die blijkbaar geen verschil tussen 1 en 2 kent. Nauwelijks een conducteur die ertegen optreedt.
Voorkeur
Afgaande op de controlepraktijk, bestaat de SP-achterban voor een groot deel uit NS-conducteurs (al zitten ze zelf als het even kan eerste klasse).
Is daadwerkelijke afschaffing van de eerste klasse dan ook de beste oplossing voor het probleem? Dat het kan, is zeker. In de tram is de eerste klasse ook afgeschaft. Maar het D66-voorstel heeft toch de voorkeur.
De oneerlijkheid van de huidige praktijk is namelijk niet sociaal, maar financieel. De eerste klasse is niet voorbehouden aan een bepaalde stand, maar aan mensen die hebben betááld voor hun eerste klasse-kaartje. Niets verhindert andere reizigers om dat ook te doen, uit welke rang of stand ze ook afkomstig zijn.
Oneerlijk
De huidige praktijk is dus niet oneerlijk voor tweedeklassers, maar juist voor eersteklassers. Die moeten toezien hoe anderen die daar niet voor hebben betaald, dezelfde faciliteiten krijgen als zij, die er wel voor hebben betaald.
Als die opwaarderzuil aan deze praktijk een einde kan maken, dan moet-ie maar snel worden ingevoerd. En nu het hier toch over gaat: waarom niet de eerste klasse in de tram weer ingevoerd?