Verbod op taxi-app Uber is onverstandig: taxi-branche is veel te ondoorzichtig

De app Uber, waarmee particulieren taxiritten kunnen aanbieden en daarover worden beoordeeld, moet worden omarmd als een aanwinst voor de branche. Het zorgt ervoor dat chauffeurs hun best gaan doen: je rijdt goed, of je rijdt niet.

Natuurlijk werden taxicentrales boos na de lancering van uberPOP vorige week. Natuurlijk riepen zij direct om een verbod. Met uberPOP kunnen particulieren die aan enkele voorwaarden voldoen, met hun eigen auto taxiritten aanbieden voor de helft van de prijs van een normale taxi, allemaal via een mobiele app.

Het is ook wel even schrikken als je markt ineens wordt opgeschud door een bedrijf dat innovatief is en populair bij de gebruikers: Uber groeit wereldwijd zeer snel. Maar in plaats van een verbod, zou de wet moeten worden aangepast om zulke innovaties juist te stimuleren.

Transparant

Een groot probleem bij taxi’s was dat chauffeurs geen transparante reputatie hadden. Een passagier kon nooit weten of hij een onbetrouwbare chauffeur trof – helaas geen zeldzaamheid.

Door het beoordelingssysteem in Uber hebben chauffeurs die reputatie ineens wel: alleen degenen met structureel zeer goede klantenbeoordeling mogen hun diensten via de app aanbieden. Dat zorgt ervoor dat chauffeurs plots hun best moeten doen voor terugkerende klandizie. Je rijdt goed, of je rijdt niet.

Afschermen

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) gaf vorige week aan dat uberPOP onder de huidige taxiwet verboden is, en dat de inspectie daarom boetes uitdeelt. Maar voor wie is dat verbod er?

Bestaan taxiregels voor het zo goed mogelijk laten functioneren van die markt, of voor het vertroetelen van een branche met een bedenkelijke reputatie? Met een markt waar een nieuwkomer vrijwel dezelfde dienst kan bieden voor de helft van het geld, is duidelijk iets mis. Laat technologische vernieuwing dat dan corrigeren.

Zelfreinigend vermogen

Natuurlijk: Uber en concurrenten hebben de taak om te zorgen voor veilig, volledig verzekerd vervoer. Daarvoor moeten de aanbieders van dergelijke apps verantwoordelijk zijn.

Maar tot nu toe geven klanten vooral aan blij te zijn met Uber en blijkt het zelfreinigende vermogen van de app uit de kwaliteit van de chauffeurs. Prima toch?

Wetten mogen nooit bedoeld zijn om innovatie te belemmeren. Waar ze dat wel doen, moeten ze zo snel mogelijk worden aangepast.