Potentiële autokopers moeten zich niet laten verleiden door hoopgevende reclames van autofabrikanten met belastingvrije ‘schone’ auto’s. Die belastingvrijstelling verloopt namelijk al binnen zes maanden.
Met die waarschuwing komt de ANWB donderdag naar buiten.
‘Veel consumenten kopen wellicht een auto waarvan ze denken dat die de komende jaren wegenbelastingvrij is, terwijl ze over zes maanden al jaarlijks honderden euro’s tot zelfs meer dan duizend euro extra moeten gaan betalen,’ waarschuwt de ANWB.
Kwalijke rol
Volgens de ANWB hebben de marketing-afdelingen van de autofabrikanten daar een kwalijke rol in. Die adverteren namelijk nog steeds met de belastingvrije auto’s.
ANWB-topman Guido van Woerkom vraagt de autoindustrie in een brief om te stoppen met de kreet ‘wegenbelastingvrij’ zonder vermelding van de einddatum 1 januari 2014.
Vooral voor diesel-auto’s zal het verschil groot zijn. Zo is de Kia Rio volgend jaar meer dan 1.000 euro duurder in het gebruik. Andere fabrikanten die de consument op het verkeerde been zetten zijn Fiat en Toyota.