OM wist al jaren van onterechte boetes door trajectcontrole

Het Openbaar Ministerie (OM) wist als sinds 2009 dat de trajectcontroles langs snelwegen onterecht snelheidsovertredingen registreerden. De controlesystemen langs de weg ‘zien’ campers en bedrijfswagens ten onrechte aan voor een auto met aanhanger, die maximaal 90 kilometer per uur mag.

Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie Fred Teeven (VVD) zei dinsdag in de Tweede Kamer dat het OM al langer op de hoogte was van het probleem.

A12

Volgens Teeven is er niet over gecommuniceerd omdat de afwijking binnen de afgesproken foutmarge viel. Inmiddels is besloten dat de software van de trajectcontroles wordt vervangen, zodat ze een kleinere foutmarge gebruiken. Dat is al gebeurd op de A2 en de A4. Langs andere wegen, zoals de A12, moet het nog worden geregeld.

Verder kunnen mensen die een onterechte boete hebben gehad hun geld terugkrijgen, ook als de bezwaartermijn al voorbij is. Getroffen bestuurders kunnen zich melden bij het OM.

Fouten

Uit onderzoek van RTL Nieuws kwam maandag naar voren dat de controlesystemen fouten maakte.

Jaarlijks kaarten tussen de 200 en 300 mensen zo’n onterechte boete aan, maar de inschatting is dat er meer van deze boetes werden uitgedeeld.

Volgens Teeven is het ‘buitengewoon vervelend dat mensen een boete krijgen die ze niet verdienen‘. Er is dan ook een ‘absolute noodzaak’ dat het probleem uit de wereld wordt geholpen.

Foutmarge

Een kleine foutmarge zal altijd in de systemen blijven zitten, maar die zal volgens de staatssecretaris wel tot minder problemen leiden dan nu het geval is.

De trajectcontroles compleet uitzetten zoals de PVV voorstelde, vond Teeven geen goed idee. ‘Dat zou buitengewoon slecht zijn. Juist in een tijd waarin mensen zich beter aan de maximumsnelheid houden, is dat een verkeerde prikkel,’ zei Teeven.