Hoewel de overheid miljoenen verdient aan de trajectcontrole op de A2, blijkt vandaag dat de snelheidsmeting alleen aan staat in de rijrichting van Amsterdam naar Utrecht. De trajectcontrole op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam staat al bijna een jaar uit.
Dat meldt BNR vrijdag.
Verkeerde meetmethode
Reden is dat er twee verschillende bedrijven verantwoordelijk zijn voor het elektronische systeem. Het werkende systeem, van Amsterdam naar Utrecht, werd gebouwd door Gatsometer. De opdracht voor het traject van Utrecht naar Amsterdam ging naar technologiebedrijf CSC.
Dat laatste bedrijf zou volgens Justitie de verkeerde meetmethode hanteren. Het technologiebedrijf mag het systeem daarom nog niet aanzetten. Er wordt nu getest met een ander systeem. Het testen daarvan duurt nog zo’n twee maanden.
Kamervragen
Tweede Kamerlid Farshad Bashir is verbaasd dat er op dezelfde weg met twee systemen wordt gewerkt.
‘Als er onderhoud of een update moet komen, moet je dus twee keer aan de slag. Totaal niet handig,’ aldus de SP’er tegen BNR. De SP gaat het kabinet om opheldering vragen.