Onderzoek: Fyra was goed genoeg voor Nederlands spoor

De V250-hogesnelheidstrein Fyra voldeed aan alle veiligheidseisen die voor het Nederlandse spoor worden gevraagd. Bij het proces van de vergunningverlening aan de Italiaanse trein zijn geen fouten gemaakt.

Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Alles volgens de regels

In een brief die staatssecretaris Wilma Mansfeld (PvdA) donderdag naar de Tweede Kamer stuurde, staat dat de toelating van de V250-hogesnelheidstrein conform alle wettelijke voorschriften is verlopen.

Het onderzoeksteam van Horvat & Partners, BoerCroon en Bosselaar & Strengers ziet enkele verbetermogelijkheden, maar vermeldt erbij dat deze geen invloed zouden hebben gehad op de kwaliteit van de afgegeven vergunning.

Barre omstandigheden

Die conclusie spreekt in het voordeel van de Italiaanse bouwer Ansaldo Breda die altijd heeft volgehouden dat de treinen prima in orde waren. Slecht onderhoud van ProRail en winterse omstandigheden zouden de mankementen hebben veroorzaakt.

De bevindingen van de onderzoekers zijn een tegenslag voor de NS. De Nederlandse spoorwegmaatschappij stelt Finmeccanica, de holding waar Ansaldo Breda onder valt, aansprakelijk voor de problemen en eist miljoenen van het bedrijf.

Wie gaat betalen

Volgens de NS hebben de Italianen een ‘inferieur product’ geleverd. De grote vraag is nu: ‘Hoe kan de Fyra een inferieur product zijn geweest als het toestel de Nederlandse en Belgische keuring heeft doorstaan?’

De NS wil 200 miljoen euro terugzien die het voor de treinen heeft betaald. Maar nu uit het onderzoeksrapport is gebleken dat de treinen aan alle voorschriften voldeden, is de kans groot dat de NS zelf voor de kosten moet opdraaien.