De regels om motorclubs die problemen veroorzaken te verbieden zijn veel te streng. Gemeenten zouden daarom meer bevoegdheden moeten krijgen om ‘foute clubs’ te verbieden.
Dat zegt burgemeester van Echt-Susteren Jos Hessels (CDA) namens een aantal Limburgse burgemeesters donderdag in het Algemeen Dagblad. ‘In Den Haag moet maar eens duidelijk worden hoe ernstig dit is. Ik kan dit niet meer uitleggen aan de inwoners van onze gemeente.’
Geweld
Hessels doet zijn uitspraken naar aanleiding van het geweld dat de laatste maanden in Limburg is opgelaaid tussen rivaliserende motorbendes. Lokale overheden vrezen voor de veiligheid van gewone burgers.
Dinsdagnacht werd Susteren opgeschrikt op door een explosie die vijf huizen en een auto beschadigde. Het sterke vermoeden bestaat dat de aanslag was gericht tegen een lid van de Bandidos-motorclub dat in de straat woont. De Bandidos staan op gespannen voet met motorclub Hells Angels.
In maart en april was de oprichter van de Nederlandse Bandidos-tak en voormalig vicepresident van de Hells Angels, Harry Ramakers, ook doelwit van aanslagen. Tweemaal ontplofte een bom bij zijn huis in Nieuwstadt op momenten dat Ramakers niet thuis was.
Verbieden
Eerdere pogingen van het Openbaar Ministerie om in Nederland motorclubs te verbieden, mislukten omdat het nu bijna onmogelijk is om foute clubs aan te duiden als criminele organisaties.
Volgens Hessels slaagt Duitsland er wel deze organisaties te verbieden. ‘Omdat wij zo dicht bij Duitsland liggen, hebben wij hier nu zoveel problemen.’
De oproep van de Limburgse burgemeester staat in schril contrast met de uitspraken die de Haarlemse burgemeester Bernt Schneiders (PvdA) vorige week in de NRC deed.
Schneiders vindt dat burgemeesters dreigen door te schieten in hun maatregelen tegen motorclubs. ‘Niet elke motorrijder is een crimineel.’ Het zou daarom begrijpelijk zijn dat motorrijders zich beklagen over de criminalisering van hun activiteiten.