Oppositie: NS moet zelf boeten voor Fyra-debacle

'ANP'

Op het voornemen van het kabinet om een deel van de financiële tegenvaller door het Fyra-debacle vanuit de staatskas op te vangen, is in de Tweede Kamer kritisch gereageerd. Met die constructie zou er minder geld overblijven voor de aanleg van wegen.

De staat loopt 119 miljoen euro aan dividend mis. Dat geld willen minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën, PvdA) en staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor, PvdA) uit het Infrafonds halen, waarmee investeringen in (spoor-)wegen en waterverbindingen worden betaald.

Bloeden

CDA, D66, PVV en SP maakten maandag tijdens een debat over de alternatieven voor de Fyra duidelijk dat ze deze constructie niet zien zitten. De staat, en niet de NS zelf, draait op die manier voor het wanbeleid rond de Fyra op.

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe zegt dat het Infrafonds zo wordt uitgekleed, en vindt dat het kabinet de automobilist laat ‘bloeden’ voor de fouten van de NS.

Thalys

In het debat bleek ook dat de Tweede Kamer de plannen van de NS om de Fyra te vervangen door samen te werken met onder meer Thalys en Eurostar niet afdoende, en bovendien duur voor de reiziger, vindt.

Onder meer CDA en D66 pleitten ervoor om ook regionale vervoerders zoals Arriva te laten meedingen voor de concessie voor het uitbaten van de hogesnelheidslijn. SP en ChristenUnie zeiden daarnaast dat de Beneluxtrein naar Brussel snel harder moet kunnen rijden.

Alternatieven

De hogesnelheidstrein Fyra kampte kort na de introductie al met zoveel problemen dat de Nederlandse en Belgische spoorwegen deze trein aan de kant zetten. Als alternatief komen er meer intercitytreinen en stoptreinen tussen Nederland en België. Eind 2014 rijdt de Beneluxtrein zestien keer per dag van Den Haag via Breda naar Brussel.

Ook wordt er meer samengewerkt met Eurostar, het bedrijf dat een treinverbinding tussen Brussel en Londen runt, en met Thalys, dat onder meer tussen Nederland en Parijs rijdt.