Beroemde Chanel-pakjes nu ook voor mannen

Het is nooit vervelend om alweer complimenten uit te delen aan hetzelfde team. Met de expositie ‘Chanel: De Legende’ biedt het Gemeentemuseum Den Haag op het juiste moment een boeiende visie op Chanel en op de grote en nog altijd actuele invloed van deze ontwerpster.

De zorgvuldig ingerichte tentoonstelling levert geen overrompelende ervaring. En daar schuilt precies de kracht. Want de historie (er valt veel te lezen) over de creativiteit en het deels verzonnen imago van het modehuis staat centraal.

Daardoor vertellen de kleine zwarte jurkjes, mantelpakjes en vele sieraden, die er te zien zijn, ook een waardevol verhaal aan bezoekers, die niet per definitie zwijmelen bij het zien van een Chanel-ontwerp. Dus vooral mannen.

Dagdromen

En voor wie wel wil dagdromen over de schoonheid van een echte of een bijna echte Chanel-kopie (er is ruim aandacht voor Chanel-interpretaties onder andere van Max Heymans en C&A) is er voldoende te bewonderen. Er is zelfs de mogelijkheid om een Chanel-jasje aan te trekken en er mee op de foto te gaan. Eindelijk de kans op een selfie in een echte Chanel.

‘Je kunt ook mannen vragen wie Chanel was!’ Het was een voortreffelijke opmerking van modeconservator Madelief Hohé, toen ik haar een paar weken geleden in het Gemeentemuseum Den Haag al sprak over ‘Chanel: de Legende’, de expo die afgelopen zaterdag werd geopend. Overigens officieel door Olcay Gulsen van Supertrash. Een originele keuze, gezien de mythische self-made-woman-parallel tussen beide ontwerpsters.

Die opmerking over Chanel en mannen is vooral zo treffend omdat Chanel inderdaad een merk is dat wereldwijd bijna zo bekend is als Apple of Coca Cola, maar zich qua mode bijna uitsluitend op vrouwen richt. En de macht van het merk inderdaad ook mannen heeft ingepalmd.

Met en zonder sigaret

Over Coco Chanel, de persoon, de creativiteit en haar ontwerpen, de invloed, de parfums, het succes van de oorspronkelijke ontwerpster, de affiniteit met kunst, maar ook zeker over het al maar groeiende en steeds machtiger wordende modehuis Chanel onder de creatieve leiding van Karl Lagerfeld zijn vele tentoonstellingen te maken. Huize Chanel doet dat zelf ook. Facetten voldoende.

En ook al is Karl Lagerfeld nooit te beroerd om met prettige, vileine humor de legende van Chanel aan alle kanten door te prikken, de controle van het Chanel-concern over het gewenste imago is streng. Terecht anders kom je nooit wereldwijd op Apple- en Coca Cola-niveau. Maar ook fijn als een ander weer eens feiten en fictie aan de orde stelt. En dat gebeurt in het Gemeentemuseum, met echte Chanel en nep-Chanel.

Daarom goed dat deze expo (te zien tot en met 2 februari 2014) zonder bemoeienis van huize Chanel tot stand is gekomen. Zo heeft Coco Chanel op de Man Ray-foto uit 1935, die ook als tentoonstellingsposter dienst doet, nog gewoon een sigaret in haar mond. Hetzelfde beeld was voor een Chanel-expo onlangs in Shanghai bewerkt: weg sigaret!