Lichte kunst van Chanel en Louis Vuitton-showgirls in gitzwart

De modeweken voor zomer 2014 zijn gelopen. Met een dramatische, spannende finale in Parijs vol showgirls bij Louis Vuitton. Direct na de gitzwarte show werd bekend dat Marc Jacobs stopt bij Louis Vuitton. Jacobs liet nog wel even zien wat hij allemaal kon en kan voor het luxe label.

Een glimmend rood beeld van een sumo-worstelaar doorgestikt als de beroemde Chanel-handtas. Een antieke eenarmige Kouros, met Griekse zuil en al bont geschilderd hield met een gele hand een gevlochten Chanel-ketting vast.

Samen met allerlei andere grappig-artisieke nep-kunstwerken vol typische Chanel-stijliconen en heel veel logo’s vulden zij een enorme witte galerie. Het decor voor de Chanel-show. Goed gevonden en buitengewoon vermakelijk. En perfect passend bij de zonnige en lichte Chanel-zomermode 2014.

De 80-jarige Karl Lagerfeld, Chanel’s creatief leider en ontwerper (hoewel hij voor dat ontwerpen ook een groot team heeft) heeft als een begenadigd en eigentijdse underground artiest allerlei bekende elementen uit het uitgebreide Chanel-repertoire genomen, sans gêne ontleedt en op luchtige wijze (soms met de rafels er nog aan) weer vervlochten, geknoopt en gekantklost tot een collectie die zeer straatwaardig modern oogde.

Met zelfs tekenmappen in Chanelhandtas-reliëf, handtassen als lunchboxen en grauwe, jeugdige rugzakken waarop het Chanel-logo achteloos leek gespoten.

Optimisme

Zeer zomerse mode met veel roze en andere prettige kleurtjes (soms allemaal tegelijk ingezet als een dessin van een uitbundige kleurstalenkaart). En zonder die harde, rechte lijn die Lagerfeld zo vaak laat domineren in zijn mode.

Ook in grauwgrijs en gebroken wit bleef de Chanel-collectie, getoond onder pittige pruiken en in vele kleurtjes opgeschilderde oogleden licht en aantrekkingskracht uitstralen.

Gitzwart bij Louis Vuitton

De hele modeweek in Parijs waren er geruchten. Werd het contract van Marc Jacobs na 16 jaar nu wel of niet verlengd bij Louis Vuitton?

Een paar minuten na de overweldigende, geheel gitzwarte show (op veel huid en blue jeans na) kwam woensdagochtend het bericht: Jacobs stopt bij Vuitton, maar gaat samen met de overkoepelende luxeconcern Moët Hennessy – Louis Vuitton (LVMH) zijn eigen label uitbreiden en waarschijnlijk op de beurs brengen.

Zoals hij in New York al met zijn eigen Marc Jacobs-collectie aantoonde, geloofde Jacobs in transparantie en veel glittereffect, maar wel in sobere kleur, voornamelijk zwart. In dat overheersende zwart refereerde hij voor Louis Vuitton aan Victoriaanse tijden, maar dan zonder preutsheid.

De show en de collectie waren een ode aan showgirls met soms jeans onder een zwarte weelderig opgesierde doorkijkjurk (met veel effect!).

Het decor was een greatest hits-verzameling van vorige spraakmakende shows. Met hotelliften, fontein, draaimolen en blokjespatroon in schapenhuidtapijt herhaalde Marc Jacobs nog eens zijn oude successen en leverde en passant een prachtig beeld voor de zomer. Wel met een sierlijk rouwrandje.