Directeur Karl-Johan Persson van modeketen H&M wil alleen nog gezonde modellen gebruiken in reclamecampagnes. Hij wil diverse lichaamsfiguren laten zien en neemt geen te dunne meisjes meer aan.
Dat zegt de H&M directeur in een interview met de Amerikaanse krant Metro.
Verantwoordelijkheid
Persson geeft toe dat H&M in het verleden te dunne modellen gebruikte. Hij noemt dat ‘niet oké’ en zegt dat een groot bedrijf als H&M een ‘enorme verantwoordelijkheid’ heeft.
‘Veel mensen zien onze advertenties,’ legt Persson uit, ‘we willen mensen niet het idee geven dat meisjes er op een bepaalde manier moeten uitzien. Daarom willen we diversiteit in lichaamsvormen in onze campagnes.’
Gezond
De H&M-directeur denkt dat zijn bedrijf op de goede weg is. ‘We gebruiken modellen van verschillende etniciteiten en in de laatste bikinicampagne lieten we een model met maat 40 zien.’ De ster van de vorige campagne van H&M was zangeres Beyoncé, die ook wat voller is dan het gemiddelde model.
Dat betekent niet dat H&M helemaal geen dunne modellen meer gebruikt. ‘Modellen moeten een gezond gewicht hebben. We werken niet meer met modellen die duidelijk ondergewicht hebben, maar we gebruiken nog wel dunne meisjes die er gezond uitzien,’ zegt Persson.
Bangladesh
In het interview reflecteert de directeur ook op de recente ramp in een kledingfabriek in Bangladesh, waarbij meer dan duizend doden vielen. Deze fabriek leverde niet aan H&M, maar het bedrijf heeft wel veel andere productiebedrijven in het Aziatische land.
Volgens Persson worden de fabrieken regelmatig gecontroleerd op veiligheid. Hij zegt dat hij zelf onlangs met de premier van Bangladesh heeft gepraat over het verhogen van het wettelijk minimumloon.