Chanel maakt puinzooi van couture-show in Parijs

Nog een keer de sloopkogel ertegen en het theater waar Chanel de haute couture voor komend najaar toonde, had tegen de vlakte gelegen.

Zelden zo knap nagemaakte bouwval gezien als het ineengestorte showtheater dat Chanel opbouwde in het Grand Palais in Parijs. Een grijze bouwval vol gaten en gruis, met achter het toneel uitzicht op een futuristische Shanghai-achtige skyline.

Het stoffige geheel vormde dinsdagochtend het ‘perfect’ versleten decor voor een unieke couture-collectie. Allemaal nep natuurlijk, dat gruis en die gaten, maar wel een subliem en geloofwaardig contrast met de kostbare kleren vol zilverwerk en mozaiek-patronen.

Autoshowroom-prijzen

Ontwerper Karl Lagerfeld van de exclusieve Chanel-najaarsmode, die op verzoek op maat wordt gemaakt tegen prijzen die in een luxe autoshowroom normaal zijn, maakte van de kleren gelukkig geen puinhoop. Maar hij ging wel op zoek naar eigenaardige contrasten en verlegde grenzen.

Weinig taille, wel een brede heupceintuur. Rechthoekige, bijna steenachtige textielvlakken naast watervallen van ruches en tule. Ronde schouders naast hoekige en sober tweed met glitter. Opvallend veel durf en gewaagde vondsten.

Lijmklus

De Nederlandse Iris van Herpen toonde haar vijfde couture-collectie  van elf creaties in Parijs onder belangstelling van heel wat vooraanstaande pers (diverse internationale Vogue-afgevaardigden en Suzy Menkes van The International Herald Tribune). Van Herpen blijft geweldig experimenteren. Ditmaal met materialen in een reliëf dat deed denken aan het niet zo succesvol klussen met lijm of natuurkundeproefjes met magnetische weiss-gebieden.

Veel sierlijk gestrooid metaal en glibberige siliconen materiaal en trillende franje van kunststof. Klinkt allemaal ingewikkeld, en zo zag het er ook uit. Complex, maar wel uitzonderlijk fascinerend. En dit keer, meer dan voorheen, van alle kanten met effect en zorg in elkaar gezet.

Door Máxima’s ogen

Was dat niet die ‘nude’- of apricotkleurige zijde die Máxima tijdens de Abdicatie droeg? En die lichtbruine rok of die eveneens camelkleurige, sluitingloze jas, waren die niet van hetzelfde wollen materiaal gemaakt als de capejes die de prinsesjes droegen op de avond van de koninklijke inhuldiging? Het is moeilijk om naar de couture van Natan te kijken en dat niet te doen via de ogen van een van meest beroemde klanten van Natan-couturier Edouard Vermeulen, koningin Máxima.

Vermeulen vierde de dertigste verjaardag van zijn modehuis Natan met een couture-show in de chique Belgische ambassade in Parijs. Met veel referenties aan oude couturiers als Dior en Balenciaga, met luxe materialen, overdachte kleurkeuze en veel representatieve garderobestukken voor volwassen prinsessen en wie daar maar op wil lijken. Vermeulen is vooral goed in elegante jasjes en jassen en sierlijke bloezen en weet zijn avondmode grandeur mee te geven zonder dat het ouderwets theater wordt.