Hoe internetbedrijven ouderwets geld kunnen verdienen

Veel succesvolle apps en websites maakten nog nooit een cent winst. Maar dat verandert, door advertenties en betaaldiensten.

Hoe internetbedrijven geld verdienen, is de meeste mensen een raadsel. De bedrijven zelf soms ook. Neem Snapchat, de vooral bij jongeren populaire berichtendienst waarbij gestuurde foto’s 10 seconden zichtbaar zijn voordat ze voorgoed verdwijnen.

Het bedrijf erachter wordt een waarde toegedicht van 10 miljard dollar (8 miljard euro), terwijl het tot voort kort nooit iets had verkocht.

Omzet

Het is een beetje hoe internetbedrijven te werk gaan: ook Google en Facebook, grote voorbeelden in Silicon Valley, verzamelden honderden miljoenen gebruikers voordat ze een keer omzet begonnen te maken, laat staan winst.

Uiteindelijk moet elk bedrijf winst maken. Steeds meer internetbedrijven proberen hun grote succes in het bereiken van consumenten om te zetten in financieel succes: zo plaatste Snapchat eind oktober met veel bombarie zijn eerste advertentie, een trailer voor de horrorfilm Ouija.

Andere websites en apps introduceren betaaldiensten. Zoals de uiterst succesvolle dating-app Tinder, waarop mannen en vrouwen die elkaars foto’s positief beoordelen, met elkaar kunnen chatten. Die heeft tientallen miljoenen gebruikers wereldwijd, maar maakte nog geen cent winst.

In de huidige, gratis versie kunnen gebruikers alleen met mensen in contact komen uit dezelfde stad, in de beoogde betaalversie is die beperking opgeheven. Ook belooft Tinder tegen betaling allerlei extra opties.

YouTube

Videowebsite YouTube gaat ook een betaaldienst aanbieden. Betalende gebruikers krijgen niet langer advertenties te zien en hebben meer keuze in het kijken van video’s op tablets en smartphones, en ook meer andere opties, is het plan.

Overigens is YouTube, eigendom van zoekgigant Google, volgens analisten al wel winstgevend, door advertenties te verkopen. De betaaldienst moet de winstgevendheid simpelweg verder opschroeven. Ouderwets geld verdienen dus.