Online kerstinkopen leveren 111 miljoen euro extra omzet op

Nederlandse webwinkels verwachten met de aanloop Kerst een extra omzet van 111 miljoen euro. Bovendien hebben de kerstcadeaus dit jaar een hogere waarde dan de pakjes van de Sint.

In de aanloop van het kerstfeest verwachtten online retailers al een extra omzet van 39 procent. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research over online aankopen voor de kerstperiode.

Cadeaus

Kookspullen, lingerie, cd’s (vooral van Glennis Grace en Michael Blublé), e-readers, cadeaubonnen, tablets en parfum zijn populaire cadeaus onder de consument. Ook smartphones en spelcomputers worden vaak online gekocht.

Opmerkelijk is dat de cadeaus tijdens de kerstperiode duurder zijn dan tijdens het sinterklaasfeest.

Voor de raming keken de onderzoekers naar de drie weken in aanloop naar Kerstmis. Naar verwachting zal de decembermaand ervoor zorgen dat de online omzet voor heel 2013 uitkomt op ongeveer 10,5 miljard euro, een stijging van 8 procent ten opzichte van 2012.