Winkelketens Jumbo en Polare willen klanten digitaal volgen

Supermarktketen Jumbo en de nieuwe boekenketen Polare overwegen systemen in hun winkels in te voeren waarmee ze klanten digitaal kunnen volgen. Digitale volgsystemen kunnen bijvoorbeeld door de winkels gebruikt worden voor marketing of om de winkelinrichting aan te passen op klantgedrag.

Dat zeggen woordvoerders van de ketens deze week in Elsevier.

Deze week in Elsevier

Legaal

‘We spreken momenteel diverse partijen die een oplossing bieden routing-onderzoek’, aldus Laura Valks van Jumbo. Routing-onderzoek is het digitaal in kaart brengen van looproutes. ‘Er zijn plannen voor dergelijke technologieën voor in onze nieuwe flagship store, die later dit jaar wordt geopend. Maar die plannen zijn nog niet concreet,’ zegt Annemarie van der Veen van Polare.

Winkelketens gebruiken de technologie om de concurrentie aan te kunnen met webwinkels, waar klanten al veel uitgebreider digitaal worden gevolgd, bijvoorbeeld met behulp van cookie-bestanden. Onder voorwaarden is het volgen van klantgedrag ook gewoon legaal.

Wifi-signaal

De ketens weten nog niet welke systemen ze willen gebruiken. Veel van dergelijke technologie werkt met camera’s, maar er zijn ook systemen die klanten volgen aan de hand van het wifi-signaal van hun smartphones. In de Verenigde Staten stopte de warenhuisketen Nordstrom met een dergelijk experiment na publieke verontwaardiging.

Woordvoerders van Albert Heijn en Media Markt zeggen dat zij nog niet bezig zijn met de invoering van dergelijke technologieën in Nederland.

Volg Wouter van Noort op Twitter