Tien jaar Facebook: tijdlijn van de belangrijkste ontwikkelingen

Wat tien jaar geleden begon als een adresboek voor studenten van de Harvard University, is nu uitgegroeid tot het grootste sociale medium ter wereld. Facebook bestaat niet eens zo lang, toch zijn er veel dingen gebeurd.

Intussen omvat het imperium van Facebook-oprichter Mark Zuckerberg maar liefst 1,23 miljard actieve gebruikers. Met gemiddeld 6 miljard likes, 7,8 biljoen berichten en 400 miljard gedeelde foto’s per dag. Elsevier.nl selecteerde de vijf belangrijkste gebeurtenissen in tien jaar Facebook.

Thefacebook

In zijn tweede jaar aan de universiteit zette Zuckerberg -in de eerste instantie voor de grap- Mashup op. De applicatie was een voorloper op Tinder, waar de studenten elkaar beoordeelden op hun aantrekkelijkheid. Het idee viel niet in goede aarde bij het schoolbestuur en de website werd daarom snel opgeheven. Toch heerste er een behoefte onder studenten aan een online adresboek met de gegevens studenten op Harvard.

Thefacebook.com was geboren, waar studenten informatie met elkaar konden delen, waar te zien van welk dispuut ze deel uitmaakten en of ze nog vrijgezel waren. Samen met mede-oprichters Chris Hughes, Dustin Moskovitz en Eduardo Saverin werd in 2004 vanuit zijn studentenkamer op de campus Facebook gelanceerd.

Openbaar

De website werd beschikbaar voor een steeds breder publiek. Eerst alleen studenten van Harvard College, toen was ook Harvard University aan de beurt en vervolgens mochten ook scholieren van middelbare scholen een profiel aanmaken. Eind 2004 maakten al honderden onderwijsinstellingen gebruik van de site.

Slechts twee jaar later, in 2006, mocht iedereen ouder dan dertien jaar zich registreren. Hierdoor nam het aantal gebruikers nog eens exponentieel toe. Inmiddels is de website in zeventig verschillende talen beschikbaar. In Nederland was Hyves erg populair onder de internetgebruikers. Hoewel Facebook later werd geïntroduceerd in Nederland, won het toch van Hyves vanwege de laagdrempelige uitstraling.

Adverteren

in 2008 introduceerde Zuckerberg het nieuwe advertentieprogramma Beacon. Sindsdien worden advertenties geselecteerd op de voorkeuren en het gedrag van gebruikers en vrienden. Dat zorgde in de eerste instantie voor veel onvrede bij gebruikers en ook ging er een alarmbelletje rinkelen bij privacywaakhonden.

Na aanleiding van protestacties lanceerde Facebook later een aangepaste, meer gebruiksvriendelijke versie van het advertentieprogramma.

Tijdlijn

Ook de introductie van de nieuwe tijdlijn ging niet zonder slag of stoot. In 2011 kondigde Facebook de nieuwe tijdlijn aan. De wall op Facebook moest plaatsmaken voor een chronologisch overzicht van berichten, activiteiten en beelden.

Veel gebruikers vonden de nieuwe tijdlijn te verhullend, naast realtime informatie, was ook het digitale leven van de gebruiker in een oogopslag te zien.

Beursgang

Op 18 mei ging Facebook naar de beurs. Binnen tien dagen kelderde de aandelenprijs met 25 procent. Er was nog niet goed nagedacht over een advertentiemodel. Zuckerberg besloot daarom om de advertenties te integreren in de nieuwsfeed en voerde advertenties in op basis van ‘social-likes’, advertenties die verschijnen op basis van likes van vrienden.

In juli 2013 steeg de koers van de Facebook-aandelen tot boven de beginprijs: 28 euro. Vandaag kost een aandeel in Facebook ongeveer 45,50 euro.

Leegloop

Hoewel het sociale medium pieken en dalen kent, loggen er eind 2013 dagelijks 728 miljoen gebruikers in. Sinds 2011 is de gestage groei in gebruikers toch vooral te danken aan Europese, Aziatische en andere buitenlandse gebruikers.

Wel doen geruchten over een eventuele leegloop van Facebook vaker de ronden. Jongeren zouden liever gebruikmaken van andere sociale netwerken en over drie jaar zou 80 procent van de gebruikers Facebook de rug toekeren. Tot nog toe zijn het maar geruchten, want het aantal actieve gebruikers op Facebook blijft voorlopig nog stijgen.