In de Verenigde Staten heb je na een uur tv-kijken al 24 minuten reclame gekeken. Toch blijken reclames op televisie juist heel goed te werken.
Nederland vinden reclames irritant of niet-relevant. Uit een onderzoek van de Hogeschool Utrecht blijkt dat meer dan 80 procent van de Nederlanders de reclames niet meer bekijkt. Televisiekijkers zappen massaal de reclames weg of proberen het te negeren.
Maar Nederlanders kunnen zich troosten met de gedachte dat Amerikanen dit in nog grotere mate doen. Uit onderzoek van de Amerikaanse kabelmaatschappij Aris blijkt dat in 2015 84 procent van de respondenten de reclames op tv wilde overslaan. Zelfs 60 procent van de respondenten neemt programma’s op, zodat ze kunnen doorspoelen als de reclame komt.
‘Be right back!’
Wie wel eens naar Amerikaanse televisie heeft gekeken, begrijpt waarom: er zijn heel veel reclameblokken. Denk bijvoorbeeld aan Oprah of Dr. Phil, die elke paar minuten ‘be right back’ zeggen.
Amerikaanse televisieprogramma’s zijn opgeknipt in blokken van slechts 5 tot 10 minuten, waarna er een reclameblok volgt. De reclames duren gemiddeld 3 minuten. Je hebt dus na een uur tv kijken al 24 minuten aan reclames gekeken. Ter vergelijking: in Nederland duurt een reclameblok gemiddeld 5 minuten, maar de interval tussen de reclames zijn gemiddeld een kwartier. Dus na een uur tv-kijken in Nederland heb je ongeveer een kwartier aan reclames gekeken.
De website Watchmojo heeft een lijst gemaakt van de 10 slechtste reclames die ooit in Amerika te zien waren.
- Baby Soft – Love’s
Love’s heeft deze reclame halverwege jaren zeventig gemaakt en wordt beoordeeld als slechtste reclame ooit. Het parfum heeft de geur van baby’s, want deze zijn onschuldig en dat is sexy: fout op vele niveau’s. - Apply directly to the forehead – HeadOn
Wordt bestempeld als goedkoop en vervelend. Daarnaast wordt er bijna geen informatie over dit product gegeven, behalve ‘smeer het op je voorhoofd’. - There you are – Chanel No. 5
De website Watchmojo noemt het verbazingwekkend dat een reclame met Hollywoodster Brad Pitt zo hoog in deze lijst kan komen. Overdramatisch; de makers deden te veel hun best deden om poëtisch te zijn. - Spongmonkeys – Quiznos
Werd niet meer uitgezonden na vele klachten over hoe irritant de reclame was. - Panda’s – Salesgenie
Werd getoond tijdens de Super Bowl. Maar Aziatische kijkers voelden zich beledigd vanwege de panda’s die spreken met een aziatisch accent. - Make Safe Happen – Nationwide
Heftige reclame die ook werd getoond tijdens de Super Bowl, met een stortregen aan klachten tot gevolg. Reclame toont een jongen die zegt wat hij allemaal niet meer kan doen later – hij blijkt te zijn overleden na een ongeluk. - I’m the cash man – Oliver Jewellery
Cash Man Oliver heeft een aantal winkels in Ontario, Canada.Vooral het liedje op het einde van deze reclame blijkt op de zenuwen van kijkers te werken. - Depression Hurts – Cymbalta
Alleen in de Verenigde Staten en in Nieuw Zeeland worden medicijn-reclames op tv getoond. Kijkers blijken het storend te vinden dat ongeveer de helft van de commercial wordt gevuld met het benoemen van bijwerkingen. - The baby – PlayStation 3
Deze reclame is onderdeel van een campagne van ongeveer 150 miljoen dollar – maar de baby wordt gezien als eng en afschrikkend. - Tim Williams – Trivago
Tim Williams wordt gezien in deze reclame als ‘creepy’. Hij staart de kijkers aan en zijn stem klinkt alsof hij iemand iets gaat aan doen. Daarnaast is hij niet fris geschoren en lijkt het alsof hij van de straat af is geplukt.
Het beschermen van de kijkers
Toch blijken reclames op tv te werken. Uit onderzoek van Mind Insights blijkt dat de reclame op televisie bij 42 procent van de kijkers wordt herinnerd. Reclames op nieuwssites wordt daarentegen door slechts 32 procent herinnerd. En volgens hetzelfde onderzoek onthouden kijkers via YouTube zelden welke reclame ze zagen.
Om de kijker te beschermen, is er in Amerika de Federal Trade Commission (FTC). Deze organisatie houdt de reclames in de gaten. Daarnaast is er de Lanham Act die ervoor zorgt dat de reclames met valse of misleidende verklaringen van de buis worden gehaald. De reclames die consumenten zien of horen op internet, radio of televisie, moeten de waarheid spreken, mogen niet misleidend zijn en moeten, wanneer toepasselijk, wetenschappelijk onderbouwd zijn. Mocht er fraude worden gepleegd in een reclame, dan zorgt de FTC ervoor dat er een rechtszaak komt, met compensatie voor de slachtoffers.
Geen regels
In Amerika zijn er alleen een aantal regels over de inhoud van reclames. Er zijn geen regels vastgelegd over hoe lang een reclameblok mag duren, de tijd tussen de verschillende reclameblokken of bijvoorbeeld een geluidje dat aangeeft dat er een reclameblok aankomt.
Dat is in Nederland anders: de hoeveelheid reclame mag niet meer dan twaalf minuten per uur zijn. Dit geldt alleen voor reclames, niet voor vooraankondigingen van eigen programma’s en andere zelfpromotie voor een zender.
Wilt u wekelijks het laatste nieuws over Amerika ontvangen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief van American Dreamers!