In Amerikaanse media is veel te doen om de youth vote. In sommige swing states zou de jongste doelgroep zich in groten getale aanmelden om te stemmen. Vijf vragen.
1. Hoe belangrijk is de stem van Amerikaanse jongeren?
Deze presidentsverkiezingen mogen zo’n 41 miljoen jongeren uit Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2012) stemmen. Dat klinkt, op bijna 190 miljoen geregistreerde stemmers, misschien niet als een beslissend aantal. Maar met Harris en Trump nek-aan-nek in de peilingen, doet elke stem ertoe.
En samen met millennials (geboren tussen 1981 en 1996) vormen ze inmiddels de helft van het electoraat. Ook van de millennials zegt een relatief hoog percentage te zullen stemmen: 72 procent, waarvan 15 procent het nog niet zeker weet.
2. Wat stemmen Amerikaanse jongeren?
Het merendeel van de millennials zegt Democratisch te stemmen, net als bij eerdere presidentsverkiezingen. Generatie Z laat een divers beeld zien. Gen Z’ers uit etnische minderheden stemmen overwegend Democratisch. Witte mannelijke Gen Z’ers stemmen vaker Republikeins, terwijl witte jonge vrouwen juist de progressiefste groep uit de Amerikaanse geschiedenis vormen.
Ronna McDaniel, voormalig voorzitter van de Republikeinse Partij, uitte vorige week haar zorgen over hoe de Republikeinen ervoor staan bij jongeren: ‘We moeten ze erbij betrekken.’ Iets wat ze meer bij de Democraten ziet gebeuren.
3. Op welke thema’s kunnen de kandidaten vooral scoren bij jongeren?
Jongeren zijn wat betreft abortus relatief vaak pro-choice. Terwijl door Donald Trump benoemde conservatieve rechters in het Hooggerechtshof in 2022 juist het federale abortusrecht schrapten. Op dit punt staat Kamala Harris dus sterk.
Het thema waarop Trump bij jongeren wel kan scoren, is de economie. Veel jongeren maken zich daarover zorgen. Dat de economie is verslechterd onder president Joe Biden, benadrukt Trump maar al te graag in zijn campagne-optredens.
4. Hoe richten de presidentskandidaten zich tot jongeren?
Onder meer in podcasts. Zo schoof Trump aan bij The Joe Rogan Experience. De ruim drie uur durende uitzending in ’s werelds populairste podcast was een groot succes: alleen al op YouTube werd die ruim 40 miljoen keer bekeken. Kamala Harris schoof op haar beurt aan in de podcast Call Her Daddy.
‘Jongeren zijn geneigd iets meer Democratisch te stemmen. Daarom is het voor Harris extra belangrijk hen ook echt aan zich te binden en naar de stembus te krijgen,’ zegt hoogleraar Sara Polak (Universiteit Leiden), gespecialiseerd in Amerikaanse politiek en sociale media. ‘Op sociale media maakt ze zich zichtbaarder voor die groep.’
5. Op welke andere manieren gebruiken de kandidaten sociale media om jongeren te bereiken?
Dat komiek Tony Hinchcliffe op een recente Trump-rally Puerto Rico ‘drijvend afval’ noemde, schokte veel Amerikanen. Harris reageerde snel op sociale media, Biden linkte Trump-supporters op zijn beurt zelfs aan afval. Om de vuilnis-metafoor tegen de Democraten te doen keren, liet Trump zich zien in een vuilniswagen. Dit beeld werd op social media een populaire meme – een terugkerend beeld, vaak begeleid door tekst.
Het verbaast hoogleraar Polak niet meer: ‘Trump heeft natuurlijk al vanaf 2016 een heel specifieke, voor veel kiezers aantrekkelijke stijl in omgaan met sociale media. Hij plaatst vaak dingen die meteen tot veel memes leiden’. Volgens Polak wordt het politieke spel hiermee vervangen door een ander spel: een mediastrijd om aandacht. ‘Het gebruik van memes is traditioneel niet echt een vorm van politieke participatie, maar het werkt wel.’
Die meme-productie is vooral bedoeld voor jongeren. Net als de inzet van TikTok: Harris heeft daar 6,5 miljoen volgers, Trump − pas actief sinds juni dit jaar − al het dubbele. Daarmee reiken de kandidaten meer dan ooit de hand naar jongeren. Het lijkt erop dat zij die hand op 5 november massaal zullen aangrijpen.