Wie gelooft dat de vliegtaks er echt komt?

Moet u straks tientallen euro’s extra betalen als u een vlucht naar New York boekt? Het nieuwe kabinet dreigt een vliegtaks in te voeren. Maar of het er echt van komt, is onzeker.

De nieuwe coalitie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie wil ‘milieuvervuilend gedrag’ gaan ‘beprijzen’, zo staat in het Regeerakkoord te lezen. Ook het vliegverkeer willen de vier partijen niet ontzien. Het is een van de vele fiscale plannen van de coalitie.

Wat moet u gaan betalen als de nieuwe belasting er komt? De tarieven variëren van 7 euro per ticket voor vluchten binnen de Europese Unie tot 40 euro per ticket voor intercontinentale vluchten.

Twee jaar of ouder

De belasting geldt voor alle vertrekkende passagiers ‘van twee jaar of ouder’. Overstappers uit andere landen worden ontzien. Vader en moeder die met hun  kinderen van vijf en zeven naar Rome vliegen, zijn dus 28 euro kwijt.

Maar wie de tekst van het regeerakkoord goed leest, ziet dat invoering van een vliegtaks in deze vorm nog geen uitgemaakte zaak is. Het nieuwe kabinet wil eerst proberen Europese afspraken te maken over het belasten van het luchtverkeer.

Pas in 2021

‘Ook wordt bezien of een heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen mogelijk is,’ zo gaat het regeerakkoord verder. Pas als beide routes ‘onvoldoende opleveren zal er per 2021 een vliegbelasting worden ingevoerd’.

Dat is dus pas over vier jaar. Voor een Nederlands kabinet in de 21e eeuw is dat heel ver weg. Het tweede kabinet van premier Mark Rutte zat, tot nu toe, als enige de rit helemaal uit.

Afgeschaft

En als de heffing er al komt is het de vraag hoe lang ze blijft bestaan. Dit is namelijk ook niet de eerste poging om een vliegbelasting in te voeren. Maar de eerste keer crashte de vliegtaks vrij snel.

Hij werd in de zomer van 2008 ingevoerd, om vergelijkbare redenen als dat nu gebeurt, namelijk dat de taks bijdraagt aan een beter milieu, en dat het curieus is dat vliegverkeer minder zwaar belast wordt dan andere vormen van vervoer.

Witte vlag

Het verzet tegen de heffing, van reisorganisaties tot luchtvaartmaatschappijen was enorm – en succesvol. Een jaar na invoering hees Den Haag de witte vlag en trok de belasting in.

Ook nu is er protest.  Tot nu toe zonder veel effect. Maar alles wijst erop dat invoering van de taks – en het behoud ervan – nog een hele klus gaat worden.