Absurde belastingzaken – Pesterijen

'ANP'

Belastingbetalers komen af en toe in absurde situaties terecht. Je vraagt je soms af of de fiscus belastingplichtigen aan het pesten is.

Gepest door de Belastingdienst?

Een Brabantse ondernemer dient negen bezwaarschriften in, omdat hij waarschijnlijk alsnog btw-aftrek kan krijgen. Daarna gebeuren er vreemde dingen.

Nieuw!
Meld u hier gratis aan voor de Elsevier Weekblad Belasting Update, de gratis wekelijkse nieuwsbrief met het laatste fiscale nieuws, analyses, achtergronden en commentaren. Elke vrijdag in uw digitale brievenbus.

Volgens de Belastingdienst Oost-Brabant, zijn de brieven die hij stuurt niet ontvangen, maar later zijn ze opeens wél ontvangen. Door het Belastingdienstkantoor verzonden brieven komen nooit aan. Twee opvolgende contactpersonen bij het kantoor zijn uit dienst als hij ze benadert. De ondernemer gaat meerdere keren met zijn accountant naar het kantoor van de Belastingdienst om persoonlijk kopieën van de brieven te overhandigen.

De buurvrouw

Volgens de ondernemer zijn vrijwel alle problemen te wijten aan pesterijen van zijn vroegere buurvrouw, zij werkt op het betreffende kantoor van de Belastingdienst. De ex-buurvrouw zou ten onrechte denken dat hij een rol speelde bij haar veroordeling voor een strafbaar feit.

De ondernemer krijgt al enige tijd ‘vreemde’ brieven van de Belastingdienst over niet of onjuist betaalde bedragen, ontbrekende gegevens en niet-bestaande aangiftefouten. Hij gaat met zijn vrouw en accountant naar het Belastingdienstkantoor, en spreekt alles door met het hoofd van het kantoor. Die ontkent dat de ex-buurvrouw op de afdeling werkt, totdat zij haar tegenkomen bij de koffieautomaat.

Na het bezoek krijgt de ondernemer geen vreemde brieven meer over zijn btw-aangifte, maar enige tijd later heeft hij problemen met zijn aangiften loonbelasting. Hij hoort via-via dat de ex-buurvrouw is overgeplaatst naar de afdeling loonbelasting, en dat elke medewerker in zijn dossier kan.

Klacht

Nadat brieven al voor de vierde keer zijn ‘verdwenen’, dient de ondernemer een klacht in bij de Belastingdienst. Hij wordt pas na een maand uitgenodigd voor een gesprek, maar de afwijzing van de klacht duurt maar één dag.

Ombudsman

De ondernemer legt de zaak aan de Nationale ombudsman voor, maar schiet hier weinig mee op. Het hoofd van het kantoor heeft na hun gesprek een ‘diepgaand onderzoek’ uitgevoerd en geconcludeerd dat er niets aan de hand was. Hij is inmiddels weg bij de Belastingdienst en niet beschikbaar voor commentaar. De ondernemer vraagt zich af waarom: ‘.. hij is niet dood, toch?’.

De Nationale ombudsman zegt alleen dat de Belastingdienst langzaam en slordig was, maar waagt zich niet aan een oordeel over de ex-buurvrouw.