Het zou zomaar kunnen dat automobilisten straks aan de pomp 2 euro voor een liter benzine betalen, denkt consumentenclub United Consumers. Dat zou een record zijn. Hoog tijd dat de belasting op brandstof omlaag gaat.
De landelijke adviesprijs voor een liter euro 95 is nu 1,79 euro, anderhalve maand geleden was dat nog 1,63 euro, een stijging met bijna 10 procent. Als de olieproducerende landen de oliekraan verder dichtdraaien zal de prijs verder stijgen – een scenario dat volgens United Consumers aannemelijk is.
Opbouw benzineprijs
De kale prijs van een liter benzine kan de extreem hoge prijzen aan de pomp niet verklaren. Een groot deel van de prijs aan de pomp bestaat uit belastingen: accijns en een voorraadheffing (COVA) zijn samen goed voor ruim 78 cent per liter. Over het geheel – accijns en benzine – heft de overheid nog eens 21 procent belasting – omgerekend zo’n 31 cent per liter.
Belasting over belasting
Dat de staat belasting (btw) over belasting (accijns) heft, is in Nederland de normaalste zaak van de wereld. Kijk maar naar de energienota, waar de overheid btw heft over in rekening gebrachte energiebelasting. Hetzelfde gebeurt op meer plaatsen, denk aan bier en wijn, waar over de accijns ook btw wordt geheven.
Op dit moment bestaat een slordige 61 procent van de prijs van een liter benzine aan de pomp uit belastingen. Je vraagt je onwillekeurig af of het logo van de benzinemaatschappijen niet beter vervangen kan worden door dat van de Belastingdienst.
De ironie is, dat wanneer de benzineprijs stijgt, de belastingdruk afneemt. Bij een prijs van 2 euro per liter maken belastingen nog ‘maar’ 57 procent van de totale prijs uit. Maar wie voor 80 euro tankt, is evengoed nog een kleine 46 euro aan belastingen kwijt. Het is een gewiekste manier van belasting heffen. De caissière van het tankstation doet het werk voor staatssecretaris Menno Snel van Financiën.
Waarom wel auto, maar niet vliegtuig belasten?
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen