De Nationale ombudsman maakt zich ernstige zorgen over de zeer slechte bereikbaarheid van de Belastingtelefoon in 2018. Het aantal medewerkers van de Belastingtelefoon is slechts tijdelijk verhoogd terwijl er een structurele uitbreiding van de capaciteit nodig is.
Meld u hier gratis aan voor de Elsevier Weekblad Belasting Update, de wekelijkse nieuwsbrief met het laatste fiscale nieuws, analyses, achtergronden en commentaren. Elke vrijdag in uw postvak.
Er zijn in de eerste helft van 2018 al drie keer zo veel klachten over de bereikbaarheid binnengekomen als in heel 2017.
Staatssecretaris van Financiën Menno Snel (D66) heeft op 13 juli aan de Kamer uitgelegd waarom een burger nu soms een half uur moet wachten voordat hij een medewerker kan spreken.
De fiscus heeft zichzelf steeds verder in de problemen gebracht door (weer) fout op fout te stapelen.
Benodigde capaciteit is volkomen verkeerd ingeschat
Er is bij het vaststellen van de capaciteit bij de Belastingtelefoon voor 2018 rekening gehouden met een betere informatievoorziening via de website van de Belastingdienst. De capaciteit is verder verlaagd nadat uit de Halfjaarsrapportage van de Belastingdienst bleek dat er in 2017 drie miljoen minder telefoontjes binnenkwamen dan verwacht.
De informatie op de website is echter nooit verbeterd, en het aantal telefoongesprekken is voor 2018 niet (verder) afgenomen. Er is geprobeerd om het tekort aan medewerkers tijdelijk op te vangen. Maar de beslissingen van de Belastingdienst maakten het probleem alleen maar groter.
Fiscus snijdt zichzelf in de vingers
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen