Uit een evaluatie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) in 2016 kwam een flink aantal verbeterpunten naar voren. Minister van Financiën Wopke Hoekstra (VVD) zou de Kamer op de hoogte houden van de voortgang op acht van deze verbeterpunten.
Meld u hier gratis aan voor de Elsevier Weekblad Belasting Update, de wekelijkse nieuwsbrief met het laatste fiscale nieuws, analyses, achtergronden en commentaren. Elke vrijdag in uw postvak.
In de loop van 2018 bleek dat het Kifid nog steeds bezig was met het afhandelen van ruim zevenhonderd woekerpoliszaken. De minister beloofde om ook te gaan kijken naar de doorlooptijden bij het Kifid.
Volgens Hoekstra is het Klachteninstituut voldoende bekend bij het publiek. Ook voldoen de verschillende financiële dienstverleners aan hun verplichting om klanten door te verwijzen naar de instantie. In de praktijk werkt het Kifid goed samen met andere instanties die klachten van consumenten behandelen, en verwijst zo nodig hiernaar door.
Verbetering van de informatie voor consumenten
Er is in 2017 begonnen met het opnemen van teksten die voor iedereen begrijpelijk zijn. Zowel de brieven die het Kifid stuurt, als de website zijn op dit punt verbeterd. Ook de uitspraken op klachten moeten voortaan goed toegankelijk zijn voor alle consumenten, hiervoor is in juni 2018 een speciaal project gestart.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen