In de Airbus A320 van Egyptair vlucht MS804 van Parijs naar Caïro die donderdagochtend van de radar verdween, zijn rookmelders afgegaan. Dit blijkt uit data die het toestel kort voor de crash heeft verzonden.
De gegevens werden verstuurd door het zogeheten ACAR-systeem, een alternatief communicatiesysteem dat onder meer gebruik maakt van radiofrequenties.
Met bepaalde radio-ontvangers en software kunnen deze gegevens ook door derden worden opgepikt. En dat is ook gebeurd, meldt de luchtvaartwebsite Aviation Herald die de data van zeker drie onafhankelijke partijen ontving.
Rookmelders
Uit de gegevens blijkt dat in het toestel om 2.26 uur lokale tijd de rookmelder op het toilet afging. Een minuut later ging ook het rookalarm af in de electronica van het vliegtuig. Zowel de rookmelder in het toilet als in de electronica zijn zogeheten ‘harde meldingen’ die de piloten te zien krijgen.
Enkele minuten na de rookmeldingen stopte de transponder met het versturen van signalen. Dit lijkt erop te duiden dat de piloten op de hoogte moeten zijn geweest van problemen in het toestel.
EgyptAir crash was ‘bijna zeker terreuraanslag’
Brand
Volgens Simon Hradecky van de website Aviation Herald is voor piloten de meest logische verklaring voor de meldingen dat er brand moet zijn geweest in het deel onder de cockpit, waar alle computers en electronica zijn geplaatst.
De manoeuvres die de gezagvoerder vervolgens maakte, passen volgens Hradecky in het beeld van een brand aan boord. Eerst 90 graden naar links om van de vliegroute af te gaan en vervolgens een draai van 360 graden en een duik naar beneden.
Minuten
‘Het meest opvallend vind ik de minuten die er tussen de meldingen in hebben gezeten,’ zegt een luchtvaartdeskundige. ‘Dit is niet het gebruikelijke plaatje dat we zouden zien bij een bom, al valt natuurlijk niets uit te sluiten.’
Het Franse onderzoeksbureau voor de veiligheid van het vliegverkeer (BEA) heeft zaterdag bevestigd dat in de verongelukte Egyptische Airbus het rookalarm is afgegaan. Maar volgens de BEA zegt dit nog niets over de oorzaak van de crash.
Over de toedracht van de crash kan pas met zekerheid iets worden gezegd wanneer het wrak en de zwarte dozen zijn gevonden. De ‘flight recorders’ registreren onder meer de gesprekken in de cockpit en de technische gegevens van het toestel.