Een belangrijk lid van Hamas in de Gazastrook zou zijn heil hebben gezocht in Israël. Een flinke klap voor de terreurbeweging: niet alleen omdat het hier de aartsvijand betreft, maar ook omdat de man veel van tunnels zou weten – een berucht wapen van Hamas.
Websites die zijn verbonden met de concurrerende Palestijnse beweging Fatah berichten er al dagen over. Bassam Mahmoud Baraka, de zoon van een religieus figuur binnen Hamas, heeft zichzelf overgegeven aan de Israëlische autoriteiten, schrijft Haaretz.
Terreurtunnels
Een gevoelige tik voor Hamas, maar des te meer in het voordeel van Israël. Deze Baraka zou namelijk heel veel weten over het uitgebreide tunnelstelsel in Gaza. Er zouden drie soorten tunnels bestaan. De smokkeltunnels van Gaza naar Egypte – waardoor Hamas de beschikking heeft over wapens en ander materieel – de tunnels onder Gaza die niet in Israël uitkomen en de ‘terreurtunnels’ die Hamas en andere militanten gebruiken voor aanvallen.
Hij zou zich hebben laten inrekenen op de grens tussen Gaza en Israël. Baraka had een laptop bij zich en geheime kaarten met daarop een schat aan informatie over het ondergrondse stelsel. Tegen de familie van zijn vrouw had hij gezegd ‘boodschappen te gaan doen’ en ’s avonds gewoon weer huiswaarts keren. Maar van die – naar later bleek fictieve – bezigheid keerde hij nooit terug. Sindsdien is hij officieel vermist.
Bouwmateriaal
Het Israëlische leger voert geregeld bombardementen uit op de Hamas-tunnels. Tijdens de zomeroorlog in 2014 werden er veel vernietigd, maar intussen heeft de terreurbeweging de relatieve rust gebruikt om een aantal tunnels te herstellen, en er nieuwe bij te bouwen.
Helaas voor antisemieten: de Joodse staat zal niet wijken. Lees deze blog van Afshin Ellian
De legerautoriteiten hebben besloten om een metersdiepe betonnen muur op de grens tussen Gaza en Israël te bouwen, meldt Yediot Ahronot juist vandaag. Een dergelijke onder – en bovengrondse muur moet voor altijd een einde maken aan de ondergrondse activiteiten van Hamas. Naar schatting kost de hele constructie een slordige 2,2 miljard dollar.