De vrachtwagen waarmee de aanslag op de kerstmarkt in Berlijn is gepleegd, was uitgerust met een automatisch remsysteem. Daarmee zijn waarschijnlijk levens gered.
Dankzij die noodrem kwam de truck namelijk zo’n 70 tot 80 meter na de eerste botsing tot stilstand, schrijft Süddeutsche Zeitung woensdag.
Einde speculaties over Poolse chauffeur
‘Deze techniek heeft levens gered,’ aldus een bron uit het onderzoeksteam. Er wordt een vergelijking getrokken met de aanslag in Nice, waar meer dan 80 doden vielen. In Berlijn waren dat ‘slechts’ twaalf doden.
Na de terreurdaad werd veel gespeculeerd over mogelijk ingrijpen door de Poolse chauffeur Lukasz Urban. Zo zou hij het stuur hebben geprobeerd te grijpen, of volgens andere verhalen de truck tot stilstand hebben gebracht.
Ook was er onduidelijkheid over wanneer hij precies werd doodgeschoten door terrorist Anis Amri. Maar het onderzoeksteam vermoedt nu dat hij toch echt kort voor de aanslag door zijn hoofd is geschoten. De conclusie daarmee is dan ook dat niet Urban, maar het automatische remsysteem de truck tot stilstand heeft gedwongen.
Selfie in truck
Duitse media melden bovendien dat Amri waarschijnlijk in februari contact heeft gezocht met terreurbeweging Islamitische Staat (IS), die de aanslag claimde. Ook zocht hij op internet instructies op over het maken van bommen.
Op woensdag werd in Berlijn daarnaast een 40-jarige Tunesiër gearresteerd die waarschijnlijk in contact stond met Amri. Volgens het onderzoeksteam zou hij betrokken zijn geweest bij de aanslag: zijn nummer werd aangetroffen op de telefoon van Amri die in de truck werd achtergelaten. Ook had Amri een selfie van zichzelf in de cabine van de truck naar de man gestuurd.
In de truck lag ook een document waarop stond dat Amri geen asiel kreeg in Duitsland, maar vooralsnog wel in het land mocht blijven, omdat hij niet kon worden uitgezet.