De economische sancties van de Europese Unie tegen Rusland vanwege de annexatie van de Krim blijven van kracht. De buitenlandministers van de 28 lidstaten verlengden de strafmaatregelen maandag met een jaar.
Europese bedrijven mogen geen goederen uit de Krim importeren en mogen er niet investeren.
Cruiseschepen
Bepaalde technologieën voor de winning van olie, gas en andere grondstoffen mogen niet worden geëxporteerd. Ook op het gebied van transport en telecommunicatie gelden beperkingen. Verder mogen Europese cruiseschepen niet aanleggen in havens op het schiereiland aan de Zwarte Zee – behalve bij een noodgeval.
Volgens de Nederlandse (demissionaire) minister van Buitenlandse Zaken Bert Koenders (PvdA) is het ‘belangrijk’ dat de sancties worden verlengd. Dit heeft de volledige Nederlandse steun, zegt Koenders: ‘De Krim mag niet worden vergeten.’
Omstreden referendum
Het Oekraïense schiereiland werd in 2014 geannexeerd door Rusland, nadat de bevolking zich in een omstreden referendum in maart had uitgesproken voor aansluiting. Dat leidde tot groot protest onder westerse leiders. Strafmaatregelen volgden al snel. Toen Rusland ervan werd beticht de pro-Russische separatisten in Oost-Oekraïne aan te sturen, volgden daarbovenop nog eens nieuwe sancties.
Die worden naar verwachting binnenkort met zes maanden verlengd. Het vredesakkoord van Minsk (februari 2015) wordt nog altijd niet nageleefd, vinden betrokken partijen als Duitsland en Frankrijk. De oud-secretaris-generaal van de NAVO, Anders Fogh Rasmussen, vindt het allemaal nog niet ver genoeg gaan:
EU extends #Russia sanctions by 12 months for occupation of #Crimea. Time for all sanctions to be extended by 12 months rather than just six
— AndersFogh Rasmussen (@AndersFoghR) 19 juni 2017
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De Russische president Vladimir Poetin zei onlangs in een reactie dat hij geen wrok koestert tegen de EU en de relaties met het blok wil verbeteren, omdat de Unie nog altijd een belangrijke handelspartner is. ‘Maar dat kan geen eenrichtingsverkeer zijn.’