President Trump boos: autofabrikant General Motors ontslaat 15.000 mensen

General Motors, fabrikant van onder meer het automerk Chevrolet, ontslaat bijna 15.000 mensen en sluit vijf fabrieken. Daarmee verliest 15 procent van het GM-personeel zijn baan. President Trump is woest en dreigt de subsidies voor de autofabrikant in te trekken. Vier vragen en antwoorden over de ruzie tussen de Amerikaanse automaker en de president.

Waarom ontslaat General Motors zo veel mensen?

Het bedrijf wil bezuinigen op de productiekosten om de koers van het bedrijf te kunnen verleggen. General Motors, dat onder meer Chevrolets, Buicks en Cadillacs bouwt, wil zich focussen op de bouw van zelfrijdende voertuigen zonder uitstoot. Dat betekent een fundamentele koerswijziging van het bedrijf, dat nu vooral traditionele auto’s met benzinemotoren produceert.

Voor het eerst sinds 2010 gaat het bedrijf fabrieken sluiten. Ook worden managementlagen geschrapt. Vijf fabrieken in Noord-Amerika gaan dicht, waarvan vier in de Verenigde Staten. General Motors wil zo eind 2020 omgerekend 5,3 miljard euro hebben bespaard. Dat geld wordt geïnvesteerd in wat het bedrijf ziet als de auto van de toekomst die autonoom rijdt en geen schadelijke stoffen uitstoot.

Waarom is president Trump boos?

Op Twitter sprak Donald Trump zich direct fel uit. De president is boos over de strategie van General Motors, dat enkele jaren geleden fabrieken vestigde in Mexico en China. Die fabrieken blijven open, terwijl Amerikaanse fabrieken de deuren sluiten.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Trump voelt zich verraden omdat de Amerikaanse overheid het bedrijf heeft gered toen het bijna failliet ging tijdens de financiële crisis in 2008 en 2009. De autoproducent dreigde failliet te gaan door een enorme schuldenlast. Toenmalig president Barack Obama zorgde voor een steunpakket van zo’n 50 miljard dollar. In 2014 werd bekend dat de Amerikaanse overheid een verlies van zo’n 11 miljard dollar leed op de redding van het bedrijf.

Wat kan Trump doen om de sluiting van de fabrieken te voorkomen?

President Trump zei maandagavond te hebben gesproken met de CEO van GM, Mary Barra. Hij zei haar dat ‘Amerika General Motors heeft gered’. Trump legde de nadruk op het vertrek van het bedrijf uit Ohio, een zogenoemde rustbelt-staat waar Trump bijzonder populair is. Volgens de president kan het bedrijf er ‘maar beter snel een nieuwe fabriek openen’.

Om de autofabrikant zover te krijgen, heeft Trump weinig middelen, al dreigde de president gisteren op Twitter met het schrappen van subsidies die het bedrijf nu ontvangt. Trump doelt onder meer op de door de staat gefinancierde korting van 7.500 dollar bij aanschaf van een elektrische auto.

Die korting wordt verrekend via een subsidie voor fabrikanten, maar stopt als er meer dan 200.000 elektrische auto’s door een fabrikant zijn verkocht. General Motors lobbyt al enige tijd, samen met elektrische autofabrikant Tesla, om het plafond van de regeling te halen. Beide producenten verwachten binnenkort meer dan 200.000 elektrische auto’s te hebben verkocht.

Met zijn dreigementen werpt Trump zich op als beschermheer van de Amerikaanse fabrieksarbeider en probeert hij het bedrijf te dwingen om de sluiting te heroverwegen. Naast zijn felle uithalen en het schrappen van  subsidies kan Trump weinig.

Toch voelt General Motors de druk van de president. De beurskoers van het bedrijf daalde en via Twitter liet General Motors weten zich verbonden te voelen met Amerika en de ontslagen werknemers nieuwe kansen te zullen bieden in andere delen van het bedrijf.

Wordt alleen Amerika getroffen door het massale ontslag?

Niet alleen in Amerika gaan fabrieken van het bedrijf dicht. Eerder dit jaar liet General Motors weten een fabriek in Zuid-Korea te sluiten. Ook Canada wordt getroffen door de koerswijziging. Een fabriek in Oshawa die al sinds 1953 auto’s produceert voor General Motors, gaat ook dicht. Daardoor verliezen bijna 3.000 mensen hun baan. De Canadese premier Justin Trudeau toonde zich net als Trump ‘zeer teleurgesteld’ over het besluit van het bedrijf:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Trudeau en Trump hebben telefonisch contact gehad over het besluit van General Motors. Of dat genoeg zal zijn om de koers van het bedrijf te veranderen, is de vraag.