Het aantal bootmigranten in Het Kanaal neemt toe, ondanks Brexit. De Britse regering overweegt de Koninklijke Marine in te zetten. Wat is er aan de hand?
Bakkend in de augustuszon zit Nathan op het kiezelstrand van Dover te vissen op makreel, schol en zeebaars. Het wachten geeft hem de gelegenheid om het Britse immigratiebeleid te bestuderen. ‘Zie je die boot die daar in de verte dobbert?’ vraagt de havenarbeider. De dertiger wijst met zijn getatoeëerde arm naar het stille Kanaal. ‘Dat is onze kustwacht. Zodra die gaat bewegen, weet je dat er weer een boot met migranten aan wal wordt gebracht.’ Tijdens zijn werk in de haven ziet hij ze dagelijks aankomen en ook thuis in Aycliffe, een wijk gelegen op de krijtrotsen. ‘Soms schrikken we wakker van de helikopters en hun zoeklichten.‘
Het blijkt de drukste dag tot nu toe. Vanuit zeventien verschillende boten komen 235 migranten aan wal, van Ramsgate tot Dungeness, de zuidoostelijkste punt van Engeland. De meeste vaartuigen arriveren in de ochtend, omdat ze het liefst in het donker vertrekken. Een zinkend bootje met drie opvarenden is gered door een bouwvakker, die bezig was Het Kanaal over te zwemmen om geld in te zamelen en alarm sloeg. In de meeste gevallen begeleidt de Franse kustwacht ze tot halverwege de drukke zeestraat, waarna Britse collega’s de begeleiding overnemen. Sommige bootjes slippen door de mazen van het net.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen