Premium Lock Waarom steeds meer landen zijn uitgekeken op de Nieuwe Zijderoute

VANAF DE OMRINGENDE BERGEN IS DE OMVANG VAN DE GLOEDNIEUWE CHINESE HAVEN VAN GWADAR GOED TE ZIEN. OP DE ACHTERGROND DE ARABISCHE ZEE. FOTO: GETTY IMAGES

De Chinese leider Xi Jinping riep tien jaar geleden de Nieuwe Zijderoute uit tot het ‘project van de eeuw’. Maar steeds meer partnerlanden zuchten zwaar onder hun miljardenschulden en zijn uitgekeken op de Chinezen. Vlaggenschip Pakistan is vrijwel failliet.

Vissers hangen verveeld rond op het strand van de Paki­staanse havenstad Gwadar, in het zuidelijkste puntje van de provincie Baluchistan. Sinds China hun de toegang tot de zee ontnam door een grote zeehaven aan te leggen, valt er weinig meer te vissen.

Gwadar heeft een lange geschiedenis van veroveringen door koloniale machten, die allemaal uit waren op heerschappij over het strategisch gelegen stadje aan de Arabische Zee. In de vijftiende eeuw werd Gwadar bezet door de Portugezen onder leiding van ontdekkingsreiziger Vasco da Gama. Daarna annexeerde de sultan van het nabije Oman het gebied. In 1958 kocht Pakistan Gwadar, voor 3 miljoen dollar.

Verdrongen vissersboten in de omgeving van Gwadar, Pakistan
Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw