Waarom schrapt Zuid-Afrikaanse universiteit Europese talen?

Een universiteit in Zuid-Afrika wil verschillende Europese talen van het curriculum schrappen. Tegenstanders zien hierin de zoveelste manifestatie van oprukken afrocentrisme.

De University of KwaZulu-Natal (UKZN) in Zuid-Afrika wil volgend jaar de studies Nederlands, Duits, Italiaans en Afrikaans ten grave dragen. De reden, aldus het management, is een gebrek aan belangstelling.

Zelfs Frans, een van de wijdst verbreide talen in Afrika, moet eraan geloven. Je kunt volgend jaar nog drie semesters Frans volgen aan de UKZN, maar afstuderen in de taal kan niet meer.

Taalarmoede

Gedupeerden organiseerden via de activistische organisatie Avaaz een online-petitie waarmee ze ten minste duizend handtekeningen wilden verzamelen om te protesteren tegen de aangekondigde taalarmoede. Toen de petitie werd afgesloten waren er 1.645 ondertekenaars.

Met bijna 40.000 studenten en vijf campussen verspreid over de westelijke provincie KwaZulu-Natal, de geboortegrond van president Jacob Zuma, is de UKZN een van de grootste universiteiten van het land. Het instituut stond lang hoog aangeschreven, maar haalde de afgelopen jaren vooral het nieuws vanwege stakingen, studentenonrust, verwaarlozing van de campus, rassenproblematiek en academici die opstapten.

Afrocentrisme

Critici van het beleid van de UKZN zien de taalmaatregelen als de zoveelste manifestatie van een oprukkend afrocentrisme, dat vooral in KwaZulu-Natal sterk is. Zij betogen dat het achterliggende idee is om van de UKZN een zwarte universiteit te maken, en blanke studenten en docenten uit te sluiten.

De UKZN schrijft op haar website dat ze het lokale isiZulu wil ontwikkelen tot een volwaardige academische taal, zodat die in de toekomst naast het Engels het belangrijkste onderwijsmedium wordt.

De actievoerders zien het met lede ogen aan. ‘Door de (Europese) taaldepartementen van de UKZN te verwijderen, vernielen jullie de reputatie en betrouwbaarheid van de universiteit,’ waarschuwen ze in hun online-petitie.